Kundnöjdheten alltid i fokus för Nipeda

Nipeda startades 2006 av tre arbetskamrater på Crawford som ville satsa mer på kundnöjdhet. En lyckad satsning: I dag har företaget 14 anställda och utsågs så sent som i höstas till ett av Kristianstads gasellföretag.

Fredrik Nilsson och Dan Svensson startade Nipeda AB 2006 tillsammans med Lars-Göran Perdegård.
Fredrik Nilsson och Dan Svensson startade Nipeda AB 2006 tillsammans med Lars-Göran Perdegård.

-          Att vi blev gaseller hade vi knappt koll på – men för fyra år sedan tog vi ett strategiskt beslut att vi ville bli större. Då var vi vid det där vägskälet storleksmässigt när man måste välja: Antingen stannar man på nivån där man ligger, när allt är hanterbart eller så gör man en rejäl satsning på att växa. Vi valde att växa, säger Fredrik Nilsson, vd.

Nipeda jobbar med logistiköppningar – det vill säga alla typer av portar, dockanläggningar och grindar i huvudsak till företag. Det handlar till viss del om nyförsäljning, men framför allt om service och underhåll. Att ha kunden i fokus är grunden i hela affärsidén.

-          Det var en av huvudanledningarna till att vi valde att starta eget, och även det vi måste måna om att ha i fokus oavsett hur stora vi blir. Vi lyssnar på kunden, och hittills har det varit ett bra koncept, konstaterar Fredrik Nilsson.

I dag finns Nipeda mellan Viby och Rinkaby, men företaget har också en filial i Malmö. I Kristianstad har Nipeda närmare 70 procent av marknaden – i Malmö är marknadsandelen mindre (runt 20 procent) men de båda kontoren är ungefär lika stora omsättningsmässigt sett. Marknadsområdet täcker in i princip hela Skåne, plus området upp till Karlskrona och Växjö.

Hur ser ni på tillväxten framåt, vill ni växa geografiskt, eller inom ert marknadsområde?

-          Vi tänker att vi ska bli starkare i ytterområdena. I Kristianstad har vi redan en stor del av marknaden, men vi är till exempel ganska svaga i Hässleholm, och det ligger ju inte långt härifrån, konstaterar Fredrik Nilsson, men tillägger:

-          Visst är det roligt att vi ökar, men det viktigaste är att vi bibehåller kundfokus. Bra service och underhåll är vår grej, och vi kommer absolut inte tumma på kvaliteten. Vi kommer aldrig växa mer än vad kunderna vill ha.

Därigenom lever Nipeda också i en ganska anonym tillvaro – även om skyltläget är utmärkt längs väg 118 är det relativt få som har koll på vad företaget faktiskt gör. Marknadsföringen är mycket försiktig, för risken finns att det då blir för mycket att göra. För när man nyanställer tar det tid att lära upp en fullfjädrad servicetekniker – att serva portar är komplext, man få vara såväl mekaniker som svetsare som snickare.

  • Meddela fel på sidan

    Har du någon annan fråga till kommunen skickar du in den här.

    * Obligatoriskt om du vill få svar

    Det du skickar till kommunen blir allmän handling.