Matkasseföretagets mål: Att bli bäst - inte störst
Målet är inte att bli störst. Utan bäst. Marcus Carlsson, sedan ett par månader tillbaka ny vd och delägare i matkasseföretaget Mat & Ro i Kristianstad, har målen högt satta. ”Jag har många idéer om vad vi kan utveckla”, säger Marcus.

Mat & Ro startades 2009 av kusinerna Jonas Bondesson och Martin Skoog, med stöd av två finansiärer. Efter ett par år köpte Jonas och Martin ut de två passiva delägarna och drev företaget på egen hand tills Per-Göran Lennartsson 2012 kom in som delägare och köpte 50 procent av aktierna. Efter att Martin Skoog (som nu driver Smaca) lämnat bolaget 2017 jobbade Jonas Bondesson och Per-Göran Lennartsson tillsammans med att utveckla Mat & Ro – men beslutade hösten 2020 att gå skilda vägar. Istället har Marcus Carlsson – som äger Carlssons Taverna vid E22 – kommit in som ny vd och delägare.
- Tanken är att Marcus på sikt ska ta över hela företaget, och jag ska trappa ned, säger Per-Göran Lennartsson.
De senaste åren har Mat & Ro vuxit kraftigt, och har nu ett marknadsområde från Skåne långt upp i Mellansverige. Bland annat har Kristianstadsföretaget köpt inkråmet i Bra mat hemma (med säte i Värmland) samt förvärvat Växjöbolaget Family Food, i dag dotterbolag till Mat & Ro. Omsättningen ligger på cirka 25 miljoner kronor om året.
Egentligen är vi alldeles för små i Skåne. Det känns som att vi tappat lite av vår hemmamarknad när vi jobbat med marknadsföringen av nya områden. Men det lär vi oss av för framtiden, säger Per-Göran.
- Samtidigt är vår vision inte att bli störst. Vi ska vara bäst. Vi har många områden som vi planerar att utveckla framåt, säger Marcus Carlsson.