Klackabackens bryggeri har hittat nya vägar
När folk slutade gå på restaurang drabbades också bryggerierna. Pandemin har varit kännbar för Klackabackens bryggeri i Önnestad. ”När något sånt här inträffar inser man sårbarheten och får hitta andra vägar”, säger vd Tim Persson.

Klackabackens bryggeri har haft hälften av sin försäljning till restauranger, den andra hälften till systembolaget. Det senaste året har inneburit tuffa utmaningar också för öl-leverantörerna till restaurangerna – och därmed har Klackabackens bryggeri tvingats hitta fler ben att stå på. Bland annat har man bryggt åt andra, och utvecklat nya alkoholfria produkter.
- Vi har ett nytt varumärke, Sodabruket, som är ekologisk läsk gjord på naturliga råvaror. Tanken är att vi ska sälja den här och till grossister. Vi har faktiskt haft en fin försäljning på läsken sedan vi lanserade den i juni, säger Tim Persson.
För tiotalet år sedan fanns det inte mer än 29 små lokala bryggerier i Sverige. Men de senaste åren har intresset ökat explosionsartat – nu finns det över 500 små bryggerier. Ett av dessa är Klackabackens bryggeri som startade i Skepparslöv men sedan 2016 finns i Önnestad. I dag har bryggeriet tre heltidsanställda och en deltid.
- Det finns en gemenskap och ett gott samarbete mellan de små bryggerierna. Det är ju så att de stora aktörerna har större delen av marknaden inom bryggeribranschen. Fem bryggerier har 99 procent, medan 500 småbryggerier samsas om den sista procenten, säger Tim Persson, som liksom många andra av de små ölproducenterna är med och driver frågan om differentierad alkoholskatt.