3,2 miljoner besökte C4 Shopping första året

C4 Shoppings första hela år innebar en omsättning på en miljard kronor och över tre miljoner besökare. ”Men vi behöver öka omsättning och besöksantal ytterligare för att må bra på sikt”, säger Patrik Sundell från Eurocommercial som äger C4 Shopping.

Daniel Eklund på C4 Shopping berättar att man jobbar mycket med hållbarhetsfrågor inom bolaget, och att samhällsengagemanget är viktigt.
Daniel Eklund på C4 Shopping berättar att man jobbar mycket med hållbarhetsfrågor inom bolaget, och att samhällsengagemanget är viktigt.

I september 2018 öppnade C4 Shopping i Hammar. Och även om shoppingcentret bara hade varit öppet i tre och en halv månad vid årets utgång gav siffrorna för helåret 2018 ett styrkebesked: Handeln i Kristianstad som helhet ökade med 3 procent, vilket innebar att kommunen låg bland topp fem bland landets kommuner i ökad handelsomsättning.

-          De kommuner som toppar listan i ökad handelsomsättning är kommuner som vågat satsa”, säger Patrik Sundell.

Eurocommercial köpte C4 Shopping 2016. Det är ett holländskt bolag som har totalt 28 köpcentrum i Frankrike, Italien och Sverige (plus ett i Belgien). I Sverige har Eurocommercial åtta köpcentrum inklusive C4 Shopping.

-          Vi siktar in oss på ”regionhuvudstäder”, gärna med högskola eller universitet, befolkningstillväxt och en tillväxt i näringslivet. Så Kristianstad passar oss perfekt, konstaterar Sundell.

I dag jobbar 650 personer på C4 shopping i Hammar – det vill säga i själva köpcentrumet och i byggnaden med Citygross, som är de byggnader Eurocommercial äger. De två västligaste byggnaderna (med Hornbach, Dollarstore och Leos Lekland) ägs fortfarande av Pär Frankenius. Första helåret visar en omsättning på 1 miljard kronor och 3,2 miljoner besökare. På de 40 000 kvadratmeterna finns 90 lokaler, varav 12 restauranger. Mindre än en procent av ytan är inte uthyrd.

-          Men för att vi och butikerna ska må bra på sikt behöver vi öka såväl omsättningen som besökarantalet. I treårsplanen har vi ett mål på att omsätta 1,3 miljarder och ha 4 miljoner besökare, säger Sundell.

Utmaningen är att lycka de yngre kunderna, och de försöker man nå genom att marknadsföra C4 Shopping som ”en skön plats att bara va på”.

-          C4 Shopping skiljer sig lite från Eurocommercials andra köpcentra genom större öppna ytor och även ett större restaurangutbud, säger Daniel Eklund.

Hur ser ni på konkurrensen från e-handeln på sikt?

-          Det är en utveckling vi naturligtvis följer mycket noga, och man kan konstatera att de butiker som inte är bra på nätet kommer att få det tufft i framtiden. Därför satsar många kedjor nu på sin e-handel, men det kostar pengar.  Samtidigt visar forskning att om man öppnar en fysisk butik i ett område så ökar e-handeln för just den butiken kraftigt i området, och vice versa om en butik försvinner. En butik i dag behöver finnas på båda platserna, säger Patrik Sundell.

  • Meddela fel på sidan

    Har du någon annan fråga till kommunen skickar du in den här.

    * Obligatoriskt om du vill få svar

    Det du skickar till kommunen blir allmän handling.