IT-Tekniker

Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 85 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund.

Om arbetsplatsen

Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 87 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund.

Nu söker vi två engagerade och erfarna IT-tekniker är du en av dem?

Digitalisering & IT-avdelningen arbetar med kommunövergripande operativa och strategiska frågor kring digitalisering, omvärldsbevakning, genomförande av IT-projekt, service och stöd till kommunens förvaltningar i digitala frågor.

Vi arbetar även med systemförvaltning av kommunövergripande system. Avdelningen har som mål att vara både en operativ som en strategisk resurs för våra verksamheter med fokus på digitalisering av kommunens alla verksamheter.

IT-avdelningen har vår gemensamma arbetsplats vid Yllan i Kristianstad, med hybrid arbetssätt ser vi möjligheter till viss tid med distansarbete.

Arbetsuppgifter

Enheten IT Support & Teknik ansvarar bland annat för kommunens IT-servicedesk, där alla verksamheter anmäler cirka 30 000 ärenden per år. Vi svarar på de flesta IT- och telefonirelaterade frågor samt utför felavhjälpning och underhåll på plats. Medarbetarna når oss via telefon, mejl mm under kontorstid på vardagar.

Huvudsaklig uppgift för tjänsten är att agera 1st och 2nd line-tekniker i servicedesk samt på plats i kommunens alla verksamheter. Användarstöd, felavhjälpning, kontohantering, beställningar samt underhåll och utveckling av våra tjänster är viktiga arbetsuppgifter för att ge ett bra verksamhetsstöd. Arbetet är självständigt men du har stöd av kollegorna då vi jobbar i olika team med ett nära samarbete med övriga IT-tekniker inom avdelningens enheter.

Med gemensamma arbetssätt jobbar vi mot samma mål och skapar redundans mellan våra arbetsuppgifter. För ett år sedan påbörjade vi vår molnresa med en övergång till Microsoft 365 och nu skapar vi framtidens klient- och mobilplattorm i Microsofts manageringssystem.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har minst YH-/KY-utbildning inom IT-drift/IT-service alternativt annan utbildning eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Högskoleutbildning inom IT-drift/IT-service är meriterande. Vidare krävs flera års erfarenhet av arbete inom IT-branschen, i servicedesk 1st & 2nd-line eller som tekniker på plats.
Grundläggande kunskaper av Microsoft Active Directory, Azure och Endpoint Manager samt inom TCP/IP är ett krav där certifieringar är meriterande.

Djup och bred kunskap inom Windows operativsystem och hårdvara i större Microsoftmiljöer med erfarenhet från M365 är meriterande. Vi ser även att Du ska kunna hantera kringutrustning såsom nätverksskrivare, ljud och bild med projektorer och mediaskärmar ute i verksamheterna och har du kunskap om Mac är det ett plus.
Det är en fördel om du har erfarenhet av MobileIron och Intune eller annat MDM-/EMM-system, Microsoft SCCM, Microsoft FIM/MIM och med kunskap om ITIL-ramverket. Du som söker till oss har B-körkort för bil med manuell växellåda för att enkelt kunna ta dig runt i kommunen vid behov.

Arbetet kräver god pedagogisk förmåga, gott tålamod och att du har förmåga att möta våra kunder och medarbetare på rätt sätt och se deras behov. Då kommunikation och dokumentation ingår i dina arbetsuppgifter krävs att du kan uttrycka dig väl på svenska i både tal och skrift.

För att lyckas i din roll har du förmåga att dokumentera hantering av ärende och dess lösning så att både kund och IT-tekniker förstår. Du behöver också ha förmåga att kunna följa och skapa rutiner samt prioritera och hantera varierande och föränderliga arbetsmoment där tidsfaktorn kan upplevas pressad.
Om du blir erbjuden anställning behöver du visa upp ett utdrag ur polisens belastningsregister.

Övrigt

Kommunledningskontoret leder, samordnar, följer upp och utvecklar kommunens verksamhet utifrån en helhetssyn. Här finns verksamheter som ekonomi, HR, IT, medborgarcenter och strategiska frågor samt all gemensam service med lokalvårds-, måltids- och transportverksamheter i förvaltningen. Kommunledningskontorets arbete ska bidra till en positiv utveckling för alla som bor, arbetar, driver företag, studerar eller besöker vår kommun . Kommunstyrelsen ger ramarna och direktiven.

I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.

Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer. Du kan också lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via växeln 044-13 50 00.

Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.

Sista ansökningsdag är 2022-12-15

Anställningsform Tillsvidareanställning
Omfattning Heltid
Antal sökande 2
Tillträde Tillträde för tjänsten enligt överenskommelse.
Löneform Månadslön
Ort Kristianstad
Referensnummer KLK-2022-111
Kontaktperson Bengt Ståhl
Enhetschef
044-13 55 16
Facklig företrädare Pierre Andersson
Sveriges Ingenjörer
044-13 52 54
Facklig företrädare Fredrik Mössler
Vision
044-13 29 42
Facklig företrädare Mattias Schmidt
Lärarförbundet
044-13 95 95
Sista ansökningsdag 2022-12-15