Medicinskt ansvarig sjuksköterska

Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 85 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund.

Om arbetsplatsen

Vi söker dig som med din breda erfarenhet och ditt stora engagemang vill vara med och utveckla omsorgsförvaltningen tillsammans med oss. Vi står inför nya utmaningar och förändringar, nationellt pågår en omställning till Nära vård och förslag på ny äldreomsorgslag. Patientsäkerhetsarbetet behöver utvecklas och stärkas i enlighet med nationell handlingsplan för ökad patientsäkerhet. Som MAS har du en viktig roll i att bidra i den utvecklingen.

Din arbetsplats blir Planeringsenheten och ditt arbete kommer att ske i nära samarbete med verksamhetens nuvarande MAS samt med MAR, SAS och kvalitetsutvecklare. Samverkan och samarbete både internt och externt är en viktig del i uppdraget.

Arbetsuppgifter

Som medicinskt ansvarig sjuksköterska ansvarar du för kvalitet och patientsäkerhet i hälso- och sjukvård inom vård- och omsorgsboende, ordinärt boende samt funktionsstöd.
I ditt ansvarsområde ingår bland annat att patienten får en säker och ändamålsenlig hälso- och sjukvård av god kvalitet, att det finns säkra och tydliga rutiner för läkemedelshantering, att det finns rutiner för kontakter med läkare och annan hälso- och sjukvårdspersonal, att besluten om delegering är patientsäkra, att patientjournaler förs samt att anmälan görs om en patient utsatts för allvarlig skada eller sjukdom i samband med vård och behandling eller utsatts för risk för det. Arbetet innebär både ett utvecklings- och ett tillsynsuppdrag.

I arbetet ger du stöd och är rådgivande i hälso- och sjukvårdsfrågor i förvaltningen. Du genomför verksamhetsuppföljningar, analyserar statistik och verksamhetsunderlag, till exempel avvikelser, dokumentation och öppna jämförelser. Vidare är du drivande i utvecklingsfrågor ur ett patientsäkert och evidensbaserat perspektiv, en omvärldsspanare. I tjänsten ingår också att vara sakkunnig i upphandlingar, uppföljningar, utredningar och visst utvecklingsarbete samt samarbete och samverkan med interna och externa aktörer.

Arbete kommer att ske i nära samarbete med verksamhetens nuvarande MAS, fördelning av arbetsuppgifter er emellan kommer att planeras utefter verksamhetens behov.

Kvalifikationer

Vi söker dig som är legitimerad sjuksköterska och ser gärna att du har vidareutbildning som arbetsgivaren bedömer lämplig. Har du utbildning i hälso- och sjukvårdsrätt och/eller socialrätt så är det meriterande. Tjänsten kräver att du har flerårig erfarenhet av hälso- och sjukvård inom kommun/region eller privat verksamhet samt erfarenhet av kvalitets- och utvecklingsarbete i ledande befattning. Mycket goda kunskaper i gällande lagstiftning är ett krav. Vidare är det önskvärt att du har erfarenhet av arbete i större organisation/förvaltning samt vana av analysarbete och utveckling av patientsäkerhetsarbete. Arbetet tillsammans med regionen gällande God och nära vård ställer höga krav på nytänkande och god samarbetsförmåga.

Arbetet kräver kommunikation och dokumentation och vi förutsätter att du har god datorvana, en god kommunikationsförmåga samt en mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift. Du har mycket goda kunskaper i Office-paketet och erfarenhet av verksamhetssystem. Har du även erfarenhet av implementering av verksamhetssystem är det meriterande. B-körkort är ett krav.

Som person har du förmåga att arbeta självständigt samtidigt som du har mycket god förmåga att samarbeta och skapa relationer. Som person är du strukturerad, tydlig, prestigelös och stresstålig. God pedagogisk och kommunikativ förmåga är en förutsättning för arbetet. Vidare har du fokus på lösningar och möjligheter utifrån verksamhetens behov och förutsättningar och i balans med lagstiftningens krav. Du trivs med att arbeta utvecklingsinriktat och har god förmåga att arbeta strategiskt och strukturerat med ett helhetsperspektiv.

Övrigt

Omsorgsförvaltningens verksamhet riktar sig till äldre och personer som har behov av funktionsstöd samt till personer med behov av hemsjukvård. Verksamheten är funktionsindelad i fyra verksamhetsområden: stöd i ordinärt boende, stöd i vård- och omsorgsboende, hälso- och sjukvård samt funktionsstöd. I förvaltningen finns också myndighetsenheten, riksgymnasiet och hjälpmedelscentrum i Östra Skåne.

I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.

Har du skyddade personuppgifter ska du inte ansöka via vår ansökningsknapp, utan kontakta HR-rekrytering via växeln 044-13 50 00 för en säker ansökningsprocess.

Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.

Sista ansökningsdag är 2022-08-28

Anställningsform Tillsvidareanställning
Omfattning Heltid
Antal sökande 1
Tillträde Tillträde enligt överenskommelse. Ingrid Magnusson, planeringschef har semester v 33 och nås åter v 34.
Löneform Månadslön
Ort Kristianstad
Referensnummer OMS-2022-178
Kontaktperson Ingrid Magnusson
Planeringschef
044-13 68 76
Facklig företrädare Emelie Bladh Wingårdh
Vårdförbundet
0728-85 81 32
Facklig företrädare SACO
0728-85 78 00
Sista ansökningsdag 2022-08-28