Samordnande lokalvårdare

Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 85 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund.

Om arbetsplatsen

Sedan januari 2021 finns stora delar av Kristianstads kommuns serviceverksamheter samlade i en egen organisation, Gemensam service. Här finns kommunens tjänster inom måltid, lokalvård, fordon, transport och intern service. Dagligen levererar över 400 medarbetare tjänster till såväl övriga förvaltningar som till våra medborgare.

Brinner du för god service och hög städkvalitet i kombination med friska lokalvårdare? Då kan detta vara ett uppdrag för dig!

Lokalvårdens kunder finns i kommunens alla verksamheter, framförallt skola och förskola, men även bibliotek, fritidsanläggningar, omsorgslokaler, kontorslokaler, olika personalutrymmen, offentliga toaletter mm.

Lokalvårdsavdelningen består av 4 enheter med totalt ca 125 medarbetare, vi arbetar aktivt med att skapa en god arbetsmiljö för våra medarbetare och att leverera en modern och effektiv lokalvård av hög kvalitet. En viktig faktor för att uppnå detta är att öka frisknärvaron inom lokalvården.

Som medarbetare hos oss ingår du i ett team med ca 30-35 lokalvårdare per lokalvårdsenhet.

Lokalvårdsenhet 3 har sina arbetsplatser bland annat i Näsby, Österslöv, Arkelstorp och övriga mindre orter i norra delen av kommunen. Här ingår även delar av centrala Kristianstad inkl Östra Kommunhuset.

Arbetsuppgifter

I arbetet som samordnande lokalvårdare ansvarar du självständigt med att samordna lokalvården inom enhet 3 under ledning av enhetschef samt samarbeta med övriga samordnare, kvalitetssamordnare och städtekniker i syfte att skapa hög och jämn kvalitet och enhetlighet inom lokalvårdsavdelningen.

Ditt uppdrag är att planera, samordna och leda den dagliga driften av lokalvården inom enhet 3 samt svara för kontakt mellan arbetsgrupp och enhetschef. På viss del av tjänsten ingår sedvanliga lokalvårdsuppgifter samt utöver det att kunna täcka upp vid behov. Arbetstiden startar kl.06.00.

I rollen ingår att ansvara för vikarieanskaffning vid semestrar, sjukdom och annan ledighet. Likaså ingår att göra städschema och beräkna städtid samt att introducera personal, speciellt vikarier och nyanställda. Du beställer städmaterial, kemikalier mm till enheten. Kundkontakt och hantering av synpunkter på lokalvården ingår i ditt ansvar.

Vid behov kan du behöva täcka upp för kollegor i andra enheter inom lokalvårdsavdelningen.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har en godkänd gymnasieexamen.
Vi vill att du har erfarenhet av arbetsledning och samordning inom lokalvård och om du har någon typ av lokalvårdsutbildning till exempel SRY, PRYL eller motsvarande så är det en fördel.

Din datorvana är god och det är meriterande om du har arbetat med någon typ av städkalkylprogram. Att kunna läsa ritningar för att planera lokalvården samt orientera sig mellan olika städobjekt ingår i det dagliga arbetet.

Du är ansvarstagande vilket bland annat betyder att du har förmåga att självständigt planera, sätta mål, förankra, driva och nå resultat inom ansvarsområdet. Helhetssynen är nödvändig och det är viktigt att kunna se hela verksamhetens behov och förutse konsekvenser samt att kunna förhålla sig objektiv.

Du skapar och bibehåller goda relationer, både internt och externt, och samarbetar väl med personer i olika sammanhang och funktioner. Det behövs därmed även en god kommunikationsförmåga och att kunna uttrycka sig väl i tal och skrift i svenska språket. Det krävs också att du har B-körkort för manuell växellåda.

Vidare krävs att du är utvecklingsinriktad med fokus på lösningar, möjligheter och utveckling utifrån verksamhetens behov och förutsättningar i balans med lagar och regler.

Ditt förhållningssätt är flexibelt, exempelvis genom att du ser möjligheter framför hinder samt har ett genuint intresse av service.

När sökande erbjudits anställning krävs ett utdrag ur polisens belastningsregister enligt bestämmelser i 2 kap. 31-33 §§ skollagen.

Övrigt

Kommunledningskontoret leder, samordnar, följer upp och utvecklar kommunens verksamhet utifrån en helhetssyn. Här finns verksamheter som ekonomi, HR, IT, medborgarcenter och strategiska frågor samt all gemensam service med lokalvårds-, måltids- och transportverksamheter i förvaltningen. Kommunledningskontorets arbete ska bidra till en positiv utveckling för alla som bor, arbetar, driver företag, studerar eller besöker vår kommun . Kommunstyrelsen ger ramarna och direktiven.

I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.

Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer. Du kan också lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via växeln 044-13 50 00.

Om du har frågor om tjänsten så är enhetschefen tillgänglig via telefon under vecka 30. Intervjuer planeras till 16 och 18 augusti.

Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.

Sista ansökningsdag är 2022-08-12

Anställningsform Tillsvidareanställning
Omfattning Heltid
Antal sökande 1
Tillträde Tillträde för tjänsten är 2022-09-19 eller snarast enligt överenskommelse.
Löneform Månadslön
Ort Kristianstad
Referensnummer KLK-2022-64
Kontaktperson Christina Bengtsson
Enhetschef, enhet 3
044-13 52 33
Facklig företrädare Ann-Catrin Norfall
Kommunal
010-442 79 57
Facklig företrädare Anders Rooth
Vision
0728-85 77 89
Sista ansökningsdag 2022-08-12