Biståndshandläggare till Hemgångstödsteamet

Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 85 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund.

Om arbetsplatsen

Vi utökar vårt team med en biståndshandläggare i samband med omställningen till Nära vård. Nu söker vi dig som vill ingå i Hemgångsstödsteamet som kännetecknas av ett gott samarbete och ett kontinuerligt utvecklingsarbete med stort fokus på teamets professionalism.
Teamet ansvarar för hela kundprocessen från planering på sjukhuset till att hemgångsstödstiden är slut efter cirka tre veckor. Syftet är att kunder med behov av fortsatt vård- och omsorg skall kunna återgå hem efter sjukhusvistelse. Återhämtning, träning och rehabilitering sker i hemmiljön. Teamet har ett nära samarbete med Region Skåne.

Vi söker dig som vill vara med och fortsätta att utveckla Hemgångsstödsteamet i Kristianstad kommun. Teamet består av biståndshandläggare, sjuksköterskor, arbetsterapeuter, fysioterapeuter samt specialistundersköterskor, totalt 27 medarbetare.

Arbetsuppgifter

Som biståndshandläggare har du självständigt ansvar för handläggning, uppföljning och utvärdering av insatser enligt SoL inom omsorgsförvaltningen. Du samarbetar med flera team och är underställd enhetschefen som du kommer att ha närhet till. Dina arbetsuppgifter innebär att utreda enskild människas rätt till stöd och hjälp utifrån sina behov och förutsättningar. Huvudsakligen innebär det att utreda, besluta och följa upp insatser enligt SoL. Dokumentation sker i Life Care och i Procapita. Som biståndshandläggare förväntas du bidra till att verksamheten håller en hög kvalitet med nöjda kunder. Du bidrar till ett gott arbetsklimat och teamkänsla utifrån ledorden: trygghet, självständighet och delaktighet.

Kvalifikationer

Du som söker har examen från socionomprogrammet, sociala omsorgsprogrammet eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Vi vill att du har goda kunskaper i gällande lagstiftning för arbetsområdet. Har du erfarenhet av handläggning enligt SoL och/eller LSS är det meriterande.

Då kommunikation och dokumentation ingår i ditt arbete behöver du ha god datorvana och goda kunskaper i svenska i tal och skrift. Det är en fördel om du tidigare har arbetat i Life Cares handläggarportal, Procapita och Mina planer.

Som person är du självständig, utvecklingsinriktad med förmåga att ta ansvar. Du har lätt för att samarbeta och kommunicera i tal o skrift. Du ska även ha beslutsförmåga samt förmåga att omsätta mål och visioner till praktisk handling.

Övrigt

Omsorgsförvaltningens verksamhet riktar sig till äldre och personer som har behov av funktionsstöd samt till personer med behov av hemsjukvård. Verksamheten är funktionsindelad i fyra verksamhetsområden: stöd i ordinärt boende, stöd i vård- och omsorgsboende, hälso- och sjukvård samt funktionsstöd. I förvaltningen finns också myndighetsenheten, riksgymnasiet och hjälpmedelscentrum i Östra Skåne.

I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.

Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer. Du kan också lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via växeln 044-13 50 00.

Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.

Sista ansökningsdag är 2021-12-09

Anställningsform Tillsvidareanställning
Omfattning Heltid
Antal sökande 1
Tillträde Tillträde enligt överenskommelse.
Löneform Månadslön
Ort Kristianstad
Referensnummer OMS-2021-140
Kontaktperson Marketa Svitac
enhetschef
0733-13 52 46
044-13 52 46
Facklig företrädare Anders Rooth
Vision
044-13 48 83
Sista ansökningsdag 2021-12-09