Barnsekreterare (socialsekreterare för familjehemsplacerade barn)

Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 85 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund.

Om arbetsplatsen

Barn och ungdomsverksamheten på Arbete och välfärdsförvaltningen bedriver ett målmedvetet utvecklingsarbete för att kunna erbjuda en socialtjänst med god kvalité för våra medborgare. Verksamheten ansvarar för utredningar och insatser för barn och ungdomar 0-20 år som är i behov av skydd och stöd, bl.a. familjehemsplaceringar.

Vidare arbetar verksamheten även med familjerättsärenden och förebyggande insatser i Kristianstads kommun. Barn och ungdomsverksamheten består av sex enheter;
• Enhet för förebyggande arbete
• Utredningsenhet 1 (Mottagningsteam och Utredningsteam 1)
• Utredningsenhet 2 ( Utredningsteam 2 och Utredningsteam 3)
• Öppenvårdsenhet
• HVB-enhet
• Uppdragsenhet (Barnsekreterarteam, Familjehemsteam och Administratörsteam).

Nu söker vi två barnsekreterare till Barnsekreterarteamet. Så här säger en av barnsekreterarna…

”Vill du testa på mitt jobb? ” ”Rollen som barnets socialsekreterare är unik. Barnets behov utgör kärnan i hela vårt arbete, och som barnsekreterare skapar du hållbara relationer till familjehemsplacerade barn såväl som till deras nätverk. Det bästa med att vara barnsekreterare är att vi får följa de placerade barnen och deras utveckling över tid och vara med både när det är tufft men också när det går bra, vilket ju är den mesta av tiden. I alla frågor som rör barnet är barnsekreteraren den som ska säkerställa att barnets röst blir hörd, vilket är utmanande men samtidigt utvecklande. Vårt arbete är både varierande och viktigt.

I vår fantastiska arbetsgrupp finns det mångårig erfarenhet av arbete med barn och ungdomar på olika sätt. Det finns dessutom alltid möjlighet att prata, ställa frågor och få stöd i din roll, både av teamledare och av oss, dina närmaste kollegor."

Välkommen med din ansökan!

Arbetsuppgifter

Som barnsekreterare ansvarar du för uppföljning av barn/ungdomar placerade i familjehem samt handläggning av utredningar och insatser enligt SoL och LVU. Du ansvarar, utifrån delegation, för en rättssäker handläggning och beslut i enskilda ärenden samt att upprättade rutiner följs.

Du ska skapa en bärande och förtroendefull relation till barnet och ska vara dess företrädare i olika sammanhang. Du ska samverka med barnets biologiska familj och med det professionella nätverket utifrån barnets behov. Vi förväntar oss att du har lätt för att samarbeta inom förvaltningen, men även med externa samarbetspartners som skola, sjukvård, polis med flera.

Kvalifikationer

Du som söker har socionomexamen samt erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänsten ansvarsområde. Eftersom kommunikation och dokumentation ingår i arbetet behöver du ha förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift. Du som söker till oss har B-körkort för att kunna besöka familjehemmen.

Vi ser gärna att du har:
• genomgått utbildning i BBIC samt grund- och fördjupningsutbildning i Signs of safety
• erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänstens barn och ungdomsvård, familjehemsvård, BBiC och Signs of safety
• erfarenhet av verksamhetssystemet Lifecare

Vi söker dig som är du trygg i dig själv, strukturerad, flexibel, kreativ och modig. Du behöver våga se, ta ansvar och kunna hantera svåra och akuta situationer. Du är prestigelös och kan arbeta både självständigt och tillsammans med kollegor i team. Vi uppskattar förmågan att kunna lyssna, visa empati och respekt.

När sökande erbjudits anställning ska den som i sitt arbete direkt och regelbundet kommer i kontakt med barn visa ett registerutdrag ur polisens belastningsregister enligt bestämmelser i 2013:852 Socialtjänstlagen.

Övrigt

Möt framtiden med oss i arbete och välfärdsförvaltningen. Förvaltningen ansvarar för individ- och familjeomsorgen och vissa arbetsmarknads- och utbildningsinsatser i kommunen. Vi har ett samlat ansvar för att förebygga och motarbeta utanförskap och stödja medborgaren till ökad självständighet.

I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.

Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer. Du kan också lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via växeln 044-13 50 00.

Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.

Sista ansökningsdag är 2021-10-31

Anställningsform Tillsvidareanställning
Omfattning Heltid
Antal sökande 2
Tillträde Tillträde för tjänsterna är 22-01-01 eller enligt överenskommelse.
Löneform Månadslön
Ort Kristianstad
Referensnummer AOV-2021-69
Kontaktperson Elsie Sjöö
enhetschef
044-13 55 54
Facklig företrädare Lavdim Rushiti
Vision
0768-82 74 51
Facklig företrädare Johanna Björklund
Akademikerförbundet SSR
044-13 23 95
Sista ansökningsdag 2021-10-31