Controller

Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 85 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund.

Om arbetsplatsen

Brinner du för samhällsekonomi, verksamhetsstyrning och utveckla ekonomiprocesser utifrån ett helhetsperspektiv? Ser du dig själv arbeta inom en bred roll där du jobbar verksamhetsnära i utvecklingsarbete, styrning och organisationsstöd mot hela Kristianstads kommun?
Vi söker en Controller som kommer vara centralt placerad för att driva och utveckla kommunens och koncernens ekonomi.

Vi erbjuder dig ett arbete i en positiv och trivsam arbetsmiljö med kompetenta medarbetare där du tillsammans med kollegor både i kommunledningsförvaltningen och de andra förvaltningarna utvecklar kommunens ekonomiprocesser.

Ekonomi- och upphandlingsavdelningen är en avdelning på central förvaltning som samordnar, stödjer och utvecklar arbetet med ekonomi och upphandlingar i Kristianstads kommun på en övergripande nivå. Vi arbetar även med att följa upp och utveckla ekonomiska processer och tar fram relevanta beslutsunderlag. Avdelningen består av 27 medarbetare där tjänsten som controller är placerad direkt under ekonomidirektören.

Vi ser fram emot din ansökan!

Arbetsuppgifter

Ditt uppdrag kommer innebära att tillsammans med dina kollegor ha ett gemensamt ansvar för utmaningen att utveckla ekonomi och verksamhetsstyrning för hela kommunen, ni är direkt placerade hos ekonomidirektören.

Dina arbetsuppgifter kommer även innefatta bland annat:

• Stötta cheferna med budget, prognoser och uppföljning.
• Arbeta med ekonomi/budget ur ett kommunövergripande perspektiv
• Verksamhetsplanering och målstyrning för Kristianstads kommun
• I de utredningar och projekt du arbetar med förväntas du både delta och leda arbetet
• Skapa incitament och modeller för effektivt arbete.
• Du kommer fungera som controller för några av kommunledningskontorets avdelningar/enheter samt finansen, vilket innefattar skatteintäkter, statsbidrag, räntekostnader och pensioner.
• Kommunövergripande arbetsuppgifter tillsammans med de två andra controllers som blir dina närmaste kollegor.

Arbetet sker både i befintliga strukturer, i utredningsform och projektform och du förväntas kunna leda arbete mot det gemensamma bästa. Tjänsten är bred och fokuserad på utveckling och mycket samarbete krävs för att göra oss lite bättre varje dag! Du kommer ha stor frihet i hur arbetet struktureras och utförs och du förväntas ta egna initiativ till förbättringar, vara självgående och ha en stor portion driv.

Kvalifikationer

Du som söker har högskoleexamen inom ekonomi och har minst 5 års erfarenhet av att jobbat i en roll som ekonom , controller eller i liknande roll. Vidare ser vi att du har tidigare erfarenhet av arbete med ekonomi tillsammans med avdelningschefer/verksamhetschefer och det är meriterande om du har erfarenhet från offentlig verksamhet. Det är en fördel om du har erfarenhet av strategiskt eller övergripande ekonomiarbete, gärna arbete med underlag för beslut eller styrning mot verksamhetsmål. Erfarenhet av övergripande ekonomiarbete i en kommun är meriterande liksom erfarenhet av arbete med verksamhetsutveckling och processutveckling.

För att lyckas med uppdraget krävs det att du är driven, utvecklingsinriktad och pedagogisk - att driva förändringar och förankra dem kräver dessa egenskaper. Dina personliga egenskaper är mycket viktiga för oss, du behöver vara modig och nytänkande för att hitta nya vägar i framtiden och du tar ansvar för helhetslösningarna, samtidigt som du är strukturerad och kan hitta långsiktigt hållbara processer/arbetssätt. Du är samtidigt flexibel och analytisk med förmåga att se komplexa samband, alla är egenskaper som krävs för att arbeta med Kristianstads ekonomiska arbete mot framtiden. Vi tror också att du har ett samhällsintresse, hur fungerar samhällsekonomin och hur åstadkommer vi största möjliga nytta för våra medborgare.

Du behärskar svenska obehindrat i tal och skrift. Vi ser gärna att du har vana vid att skriva tjänsteskrivelser och formella dokument i offentlig organisation. Naturligtvis hanterar du Office-paketet i ditt dagliga arbete.

Övrigt

Kommunledningskontoret leder, samordnar, följer upp och utvecklar kommunens verksamhet utifrån en helhetssyn. Här finns verksamheter som ekonomi, HR, IT, medborgarcenter och strategiska frågor samt all gemensam service med lokalvårds-, måltids- och transportverksamheter i förvaltningen. Kommunledningskontorets arbete ska bidra till en positiv utveckling för alla som bor, arbetar, driver företag, studerar eller besöker vår kommun . Kommunstyrelsen ger ramarna och direktiven.

I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.

Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer. Du kan också lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via växeln 044-13 50 00.

Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.

Sista ansökningsdag är 2021-10-20

Anställningsform Tillsvidareanställning
Omfattning Heltid
Antal sökande 1
Tillträde Tillträde för tjänsten är enligt överenskommelse. I denna rekrytering samarbetar Kristianstads Kommun med Jurek Rekrytering & Bemanning.
Löneform Månadslön
Ort Kristianstad
Referensnummer KLK-2021-68
Kontaktperson Charlotte Hansen
Rekryteringskonsult på Jurek
0766 – 33 18 48 charlotta.hansen@jurek.se
Facklig företrädare Alexandra Wideheim
SACO
044-13 29 08
Facklig företrädare Vision/TCO
044-13 48 83
Sista ansökningsdag 2021-10-20