Samordnare, daglig verksamhet

Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 85 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund.

Om arbetsplatsen

Var med och utveckla vår dagliga verksamhet enligt LSS, nu söker vi en samordnare till vårt härliga gäng på Kommunnyttiga tjänster och Kanonen.

I Kommunnyttiga tjänster ingår Möbellagret, Trädgårdsgruppen, Kanot & vandringsgruppen och Fixarna. Kanonen är en nyöppnad verksamhet där vi har kunder som arbetar med montering, skapande och andra leveransuppdrag. Detta i en arbetsmiljö med lugnt tempo och tätare handledning. Båda verksamheterna är förlagda i samma hus på A3 området i Åsum, därför söker vi en gemensam samordnare.

Arbetsuppgifter

Som samordnare för grupperna har du ett övergripande ansvar för det specifika innehållet i verksamheten. I dina arbetsuppgifter ingår att ha övergripande struktur för verksamheten, planering och mottagande av nya kunder och vara ett dagligt stöd till stödassistenterna som arbetar i grupperna. Du har även kännedom om ekonomiska förutsättningar och ansvar för inköp och fakturering.
I rollen som samordnare för Kommunnyttiga tjänster hanterar du många kontakter med externa kunder såväl som interna inom kommunen. Grupperna utför uppdrag åt Kultur och Fritidsförvaltningen, Hälsoträdgården, våra LSS-boende med flera. Där är du ansvarig för löpande kontakt, delaktig i avtalsskrivning och fakturaansvarig.
Att kunna samarbeta över gränserna och att ha förmågan att se helheten i frågor som berör hela daglig verksamhet är en viktig del i arbetet som samordnare. Vi har 13 samordnare som tillsammans bildar ett nätverk. Tillsammans med oss chefer driver gruppen övergripande frågor och utvecklingsområde, alltid med fokus på våra deltagare. Därför krävs det också att du ska kunna ha ett helhetsperspektiv och hög grad av samarbetsförmåga.
Som samordnare har du även ett nära samarbete med stödpedagog som har det huvudsakliga ansvaret för utveckling av pedagogiska arbetssätt och metoder.
Ditt uppdrag är fördelat på administrativ tid till viss del men också arbetstid förlagd i verksamheten med våra deltagare.
Arbetsuppgifterna där består främst i att ge våra deltagare:
- Stöd och handledning i sina arbetsuppgifter
- Utveckla och upprätthålla förmågor med hänsyn till funktionsnedsättningen samt rusta och motivera deltagare till personlig utveckling
- Stödja deltagarnas delaktighet på alla olika nivåer, individ, grupp och samhällsnivå
- Stödja till självbestämmande och personliga integritet
- Svara för social dokumentation enligt gällande riktlinjer

Kvalifikationer

Vi söker dig som har godkänt barn- och fritidsprogram med inriktning socialt arbete, eller pedagogiskt arbete eller godkänt vård- och omsorgsprogram med yrkesutgång funktionshinder eller psykiatri alternativt annan utbildning som arbetsgivaren finner likvärdig. Vi ser gärna att du har erfarenhet av att arbeta med människor med funktionsnedsättningar och av samordnande arbetsuppgifter.

Eftersom arbetet kräver kommunikation och dokumentation förutsätter vi att du har datorvana behärskar svenska i tal och skrift. Goda kunskaper i Officepaketet är meriterande. B-körkort för manuell växellåda är ett krav.

Som person är du drivande och positiv, har god samarbetsförmåga, är flexibel och stresstålig. Du behöver också kunna fatta egna beslut och utföra arbete på uppdrag av andra.

Vi söker dig som brinner för vår målgrupp, människor med intellektuella funktionsnedsättningar och eller andra tilläggsdiagnoser. Du vill ha ett stundtals högt tempo där du hanterar olika saker samtidigt vilket innebär att du är van vid struktur och organisering. Du tycker om att omge dig med människor där ni tillsammans är ett team och du är spindeln i nätet. Du sprider glädje och har förmågan att inspirera och uppmuntra.

Övrigt

Omsorgsförvaltningens verksamhet riktar sig till äldre och personer som har behov av funktionsstöd samt till personer med behov av hemsjukvård. Verksamheten är funktionsindelad i fyra verksamhetsområden: stöd i ordinärt boende, stöd i vård- och omsorgsboende, hälso- och sjukvård samt funktionsstöd. I förvaltningen finns också kost- och restaurangenheten, myndighetsenheten, riksgymnasiet och hjälpmedelscentrum i Östra Skåne.

I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.

Har du skyddade personuppgifter ska du inte ansöka via vår ansökningsknapp, utan kontakta HR-rekrytering via växeln 044-13 50 00 för en säker ansökningsprocess.

Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.

Sista ansökningsdag är 2021-05-31

Anställningsform Tillsvidareanställning
Omfattning Heltid
Tillträde tillträde enligt överenskommelse
Löneform Månadslön
Ort Kristianstad
Referensnummer OMS-2021-40
Kontaktperson Jenny Thulin
Enhetschef
044-136381
Facklig företrädare Eva Ljungberg
Kommunal
044-13 28 49
Sista ansökningsdag 2021-05-31