Förvaltningssekreterare


Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 85 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund.


Tekniska nämnden ansvarar genom tekniska förvaltningen för utveckling, byggnation och förvaltning av kommunens allmänna platser och byggnader. Nämnden har även uppdraget att ordna kommunal vatten- och avloppsförsörjning (VA) och är väghållningsmyndighet för de kommunala vägarna.

Som förvaltningssekreterare kommer du att tillhöra Staben som består av stödfunktioner vars uppgift är att vara ett stöd till förvaltningens tre avdelningar. Din arbetsplats kommer att vara i Rådhus Skåne.

Arbetsuppgifter

Du kommer att vara huvudregistrator för förvaltningens handlingar och ansvara för posthantering, förvaltningens diarium och arkiv. I arbetet ingår även att ordna och underhålla förvaltningens arkiv och tillsammans med arkivredogörare utarbeta rutiner för arkivering.

I din roll stöttar du avdelningarna i frågor som rör som rör ärende- och dokumenthantering. Du samarbetar med nämndsekreterare och administration kring tekniska nämndens arbete, planerar kring sammanträden och protokollsskrivning. I tjänsten ingår även att arbeta fram och utveckla strategiska dokument, presentera och genomföra utbildningar för tjänstemän bland annat i ärendehanteringssystemet Evolution samt att delta i kommunövergripande arbetsgrupper inom ansvarsområdet. Du kommer även i viss utsträckning att arbeta med textproduktion, bland annat i utbildningsmaterial och på kommunens webbplats.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har högskoleutbildning, eftergymnasial utbildning med arkiv- eller statsvetenskaplig inriktning alternativt erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du har kunskap inom kommunalrätt, offentlighet, sekretess och förvaltningskunskap samt erfarenhet av kvalificerat administrativt arbete och är van användare av ärendehanteringssystem. Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbete inom politisk styrd organisation och av att hantera offentliga och allmänna handlingar.

Då kommunikation och dokumentation är en stor del i ditt arbete krävs att du kan uttrycka dig på svenska i tal och skrift. Du hanterar Office-paket som en naturlig del i ditt arbete och det är en fördel om du har erfarenhet i Evolution eller något annat ärende- och dokumenthanteringssystem.

Som person är du strukturerad, noggrann, lösningsfokuserad och serviceinriktad. Du behöver ha god samarbetsförmåga samt utifrån egna initiativ och stort ansvar kunna arbeta självständigt.

Anställningsvillkor

Vi erbjuder tillsvidareanställning på heltid med placering i Rådhus Skåne. Tillträde enligt överenskommelse.

Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta HR-chef Maria Törnqvist på tfn 044-13 54 43 eller nämndsekreterare Charlotte Holmgren på tfn 044-13 54 25. 

Sista ansökningsdag 2020-11-29.

Välkommen med din ansökan via länken nedan tillsammans med CV och personligt brev. Har du frågor om hur du gör din ansökan kontakta systemets support på 0520-58 00 50 eller via supportrutan. I Kristianstads kommun tillämpas heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Rökfri arbetstid tillämpas.

Anställningsform Tillsvidareanställning
Löneform Månadslön
Sysselsättningsgrad 100%
Ort Kristianstad
Referensnummer TEK-2020/550
Kontakt Maria Törnqvist, HR-chef, 044-13 54 43
Facklig företrädare Anders Rooth, Vision, 044-13 59 72
Sista ansökningsdag 2020-11-29