HR-specialist, Kommunledningskontoret


Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 85 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund.


Kommunledningskontoret ska utifrån en helhetssyn leda, samordna, följa upp och utveckla kommunens verksamhet utifrån de ramar och direktiv som kommunstyrelsen ger.

Kommunledningskontoret står inför en stor organisationsförändring och vi kommer att bli betydligt fler medarbetare på förvaltningen efter årsskiftet 2021 och behöver då utöka HR-avdelningen med en HR-specialist.

Vi har flera utmaningar framför oss och stor möjlighet finns till att påverka utvecklingen av det stöd vi ska ge våra verksamheter. Som HR-specialist har du en viktig roll i det arbetet!

Välkommen till oss!

 

Arbetsuppgifter

Som HR-specialist har du en generalistroll och ger stöd i HR-frågor till cheferna inom förvaltningens alla verksamhetsområden. Till stor del arbetar du operativt utifrån ett konsultativt och coachande förhållningssätt med arbetsuppgifter som spänner över hela HR-området. Du ansvarar även för att stödja och utveckla chefer i deras roll, både genom utbildningsinsatser och genom ett coachande förhållningssätt samt att bidra med specialistkunskap inom hela HR-området. Proaktivt arbete med insatser i ett tidigt skede är en självklarhet, liksom tät dialog och förtroendefulla relationer med cheferna.

Som HR-specialist har du en viktig roll i förvaltningens utvecklingsarbete. Fokus det kommande året kommer att vara utveckling och utformning av HR stödet till förvaltningen. Ett prioriterat område under de kommande åren är att utveckla det systematiska arbetsmiljöarbetet och att minska sjukfrånvaron, som en del i arbetet med att vara en attraktiv arbetsgivare och därmed trygga den framtida kompetensförsörjningen.

 

Kvalifikationer

Vi söker dig som har examen från Personal- och arbetsvetenskapligt program på universitet/högskola eller motsvarande universitets-/högskoleutbildning. Du har minst ett års arbetslivserfarenhet av kvalificerat HR-arbete i en generalistroll och gärna erfarenhet från generellt HR-arbete inom kommunal verksamhet.

Vidare har du mycket god kommunikationsförmåga och uttrycker dig väl på svenska i tal och skrift. Du behöver också ha allmän IT-kompetens och erfarenhet av Officepaketet. B-körkort är ett krav.

För att lyckas i rollen ska du vara bekväm med att arbeta såväl självständigt som i team. Du är kommunikativ, har helhetssyn och behöver ha god förmåga att strukturera och prioritera i det dagliga arbetet.

 

Anställningsvillkor

Vi erbjuder en tillsvidareanställning på heltid med tillträde snarast enligt överenskommelse. Din arbetsplats kommer vara Rådhus Skåne i centrala Kristianstad med direkt närhet till tåg och bussar.

Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta HR-direktör Johanna Näslund på telefon 0733-13 53 91.

Sista ansökningsdag är 2020-10-26.

Välkommen med din ansökan via länken nedan tillsammans med CV och personligt brev. Har du frågor om hur du gör din ansökan kontakta systemets support på 0520-58 00 50 eller via supportrutan. I Kristianstads kommun tillämpas heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Rökfri arbetstid tillämpas.

Anställningsform Tillsvidareanställning
Löneform Månadslön
Sysselsättningsgrad 100%
Ort Kristianstad
Referensnummer KLK-2020/499
Kontakt Johanna Näslund, 0733-13 53 91
Facklig företrädare Mattias Wirsén, SACO, 044-13 55 23
Lena Martinsson, Vision/TCO, 044-13 22 35
Sista ansökningsdag 2020-10-26