Socialrådgivare


Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 85 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund.


Möt framtiden med oss i arbete och välfärdsförvaltningen. Förvaltningen ansvarar för individ- och familjeomsorgen och vissa arbetsmarknads- och utbildningsinsatser i kommunen. Vi har ett samlat ansvar för att förebygga och motarbeta utanförskap och stödja medborgaren till ökad självständighet.

Vi arbetar utifrån vår vision ”Möjlighet att lyckas” och vår värdegrund som utgår från de fem begreppen: Respektfull, Delaktighet, Resultatinriktad, Professionell och Tillitsfull. Orden är grunden i vårt varumärke och de beskriver hur förvaltningen vill uppfattas av dem vi är till för.

Hos oss arbetar vi bland annat med försörjningsstöd, boendefrågor, budget och skuldrådgivning, våld i nära relationer och att stödja ungdomar och vuxna i integration och etablering i det svenska samhället utifrån metoden Extraordinära resultat. Verksamheten Utredning försörjning har ca 70 medarbetare som arbetar för att nå målet att ha en etablerad och självförsörjande befolkning.

Verksamheten utredning och försörjning är fördelad i enheter med team och teamledare. Kristianstads kommun har sedan 2016 framgångsrikt drivit projekt Hela Familjen och vi finns idag i flera kommuner. Vi arbetar med att ge familjer beroende av försörjningsstöd bättre möjligheter att bli självförsörjande och självständiga. Arbetet är klientnära och vi har därför ett lägre antal familjer per socialrådgivare.

En av våra medarbetare har nu sökt sig till nya utmaningar och vi söker därför en ny socialrådgivare. Vill du vara med och forma vårt framtida arbete inom detta område?

Välkommen med din ansökan!

Arbetsuppgifter

I det dagliga arbetet kommer du i kontakt med individer och familjer i olika utsatta situationer. Arbetet bygger på behovsanpassade lösningar där du samverkar med övriga kollegor inom förvaltningen och inom andra förvaltningar, myndigheter och verksamheter. Det innebär varierande uppgifter som praktiskt stöd, rådgivning, handgriplig hjälp och uppföljning.

Du arbetar med klienterna och behöver därför kunna uppmärksamma behov av stöd och insatser, samordna insatser och vägleda klienterna i kontakter med förvaltningen och andra myndigheter. Men även vid behov vara med som stöd vid möten med förvaltningen och andra myndigheter.

Du kan även komma att ansvara för en familjs planering mot självförsörjning, och arbetar då tillsammans med handläggare som bedömer ekonomiskt bistånd.

Vi erbjuder en möjlighet att tillsammans med kollegor forma och utveckla en verksamhet där du konkret kommer att göra skillnad för människor. Samtidigt ingår du i ett större sammanhang där samarbete och samverkan professionella emellan kan vara avgörande för klienterna och där det finns behov av kontinuerlig kunskapsutveckling och kunskapsbyte.

Kvalifikationer

Vi söker dig som är socialpedagog, socionom eller har annan beteendevetenskaplig utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten. Du har vana att möta människor som befinner sig i utsatta situationer och kan hantera balansgången mellan att vara empatiskt stödjande och samtidigt behålla det professionella perspektivet. Du klarar att prioritera även när du inte har full information att tillgå. Tjänsten ställer krav på goda samhälls- och omvärldskunskaper.

Det är meriterande om du har erfarenhet av handläggning med myndighetsutövning inom kommunal verksamhet eller från annan myndighet. Även erfarenhet av psykosocialt behandlingsarbete är meriterande. Vidare är kunskap inom områdena utvecklingspsykologi, genusvetenskap, rehabilitering, hedersproblematik, trauman eller våld i nära relationer meriterande.

Du kan kommunicera på svenska och engelska och det är meriterande om du även kan arabiska. Då arbetet drivs som ett tidsbegränsat projekt, krävs god förmåga att i skrift kunna dokumentera ditt arbete väl inför framtida spridning till andra kommuner och verksamheter. Givetvis har du goda datorkunskaper och det är en fördel om du har erfarenhet av verksamhetssystemet Lifecare och kunskap om Excel. Du som söker till oss har B-körkort för att smidigt ta dig runt inom kommunen.

Vi lägger stor vikt vid att du med inlevelseförmåga, lyhördhet, handlingskraft, driv och kreativitet kan möta de familjer vi arbetar med. Som person är du lugn och trygg i dig själv och i ditt arbete. Vi ser gärna att du har god samarbetsförmåga, kan vara flexibel och arbeta självständigt samt kan samverka med alla aktörer runt familjerna.

Anställningsvillkor

Tjänsten är en allmän visstidsanställning på heltid under perioden 2020-08-24--2021-11-30. Östra kommunhuset kommer att vara din arbetsplats.

När sökande erbjudits anställning ska den som i sitt arbete direkt och regelbundet kommer i kontakt med barn visa ett registerutdrag ur polisens belastningsregister enligt bestämmelser i 2013:852 Socialtjänstlagen.

Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Linnea Persson, enhetschef på telefon 044-13 59 29.

Sista ansökningsdag är 2020-07-20

Välkommen med din ansökan via länken nedan tillsammans med CV och personligt brev. Har du frågor om hur du gör din ansökan kontakta systemets support på 0520-58 00 50 eller via supportrutan. I Kristianstads kommun tillämpas heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Rökfri arbetstid tillämpas.

Anställningsform Tillsvidareanställning
Löneform Månadslön
Sysselsättningsgrad 100%
Ort Kristianstad
Referensnummer AOV-2020/372
Kontakt Linnea Persson, enhetschef, 044-13 59 29
Facklig företrädare Anders Rooth, Vision, 044-13 59 72
Christian Nilsson, Akademikerförbundet SSR, 044-13 54 54
Sista ansökningsdag 2020-07-20