Ekonom


Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 85 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund.


Möt framtiden med oss i arbete och välfärdsförvaltningen. Förvaltningen ansvarar för individ- och familjeomsorgen och vissa arbetsmarknads- och utbildningsinsatser i kommunen. Vi har ett samlat ansvar för att förebygga och motarbeta utanförskap och stödja medborgaren till ökad självständighet.

Som medarbetare hos oss så blir du en del av ekonomienheten. Enheten med 15 medarbetare består av ekonomifunktion, tolkfunktion och vaktmästarfunktion. Du kommer att ingå i ekonomifunktionen som består av ekonomichef, tre ekonomer och två ekonomiassistenter. Våra ledord är service, stöd och styrning.

Vi erbjuder en tjänst på en arbetsplats som är i ständig förändring som utvecklas för att ha en ekonomihantering som uppfyller framtidens krav på kvalité och effektivitet. Här finns det goda möjligheter att vara med och påverka.

Vill du hjälpa oss att uppfylla framtidens krav? Välkommen med din ansökan.

Arbetsuppgifter

Som ekonom på arbete- och välfärdsförvaltningen driver  du tillsammans med dina kolleger ekonomi- och inköpsprocessen. I dina arbetsuppgifter ingår att arbeta med budget, uppföljning, analys och bokslut. Du ansvarar för förvaltningens inköpsprocess och arbetar nära tillsammans med kommunens upphandlingsavdelning med förvaltningens upphandlingar.

I ditt arbete ger du god service och gott stöd till verksamheterna. Du har ett verksamhets- och utvecklingsperspektiv och bidrar till förvaltningens mål om god ekonomisk hushållning.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har högskoleexamen med ekonomisk inriktning, lägst kandidatexamen, eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har flerårig aktuell erfarenhet av kvalificerat ekonomiarbete med liknande arbetsuppgifter. Det är meriterande om du arbetat som ekonom inom motsvarande verksamhet eller i annan politiskt styrd verksamhet. Det är bra om du har grundkunskaper i lagen om offentlig upphandling (LOU) samt kännedom om övriga lagar och avtal inom området. Du är van vid att arbeta med IT-baserade ekonomisystem och har mycket goda kunskaper i Officepaketet. Det är meriterande om du har utbildning som certifierad upphandlare. Om du saknar detta kan det fås.

Eftersom kommunikation och dokumentation ingår i arbetsuppgifterna behöver du kunna uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift. Arbetet kräver att du har lätt för att kommunicera ekonomiska frågor i såväl tal som skrift.

För att lyckas i rollen måste du som person vara kommunikativ, analytisk och pedagogisk. En framgångsfaktor som vi ser är förmågan till att reflektera och genom detta kunna driva och utveckla ekonomiprocessen. Du har lätt för att samarbeta men skall också tycka om att arbeta självständigt.

Anställningsvillkor

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde snarast enligt överenskommelse. Din placering är på Östra kommunhuset med närhet till goda kommunikationsmedel.

Har du frågor om tjänsten så är du välkommen att kontakta ekonomichef Emma Krüger på 044-13 60 65 eller samordnande ekonom Malin Ramstedt på 044 - 13 49 96.

Sista ansökningsdag är 2019-06-27.

Välkommen med din ansökan via länken nedan tillsammans med CV och personligt brev. Har du frågor om hur du gör din ansökan kontakta systemets support på 0520-58 00 50 eller via supportrutan.

I Kristianstads kommun tillämpas heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Rökfri arbetstid tillämpas.

Anställningsform Tillsvidareanställning
Löneform Månadslön
Sysselsättningsgrad 100 %
Ort Kristianstad
Referensnummer AOV-2019/549
Kontakt Emma Krüger, 044-13 60 65
Malin Ramstedt, 044 - 13 49 96
Facklig företrädare Vision, 044-13 48 83
Lena Hagerman, SSR, 044-13 69 96
Sista ansökningsdag 2019-06-27