Familjerättssekreterare


Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 85 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund.


Möt framtiden med oss i arbete och välfärdsförvaltningen. Förvaltningen ansvarar för individ- och familjeomsorgen och vissa arbetsmarknads- och utbildningsinsatser i kommunen. Vi har ett samlat ansvar för att förebygga och motarbeta utanförskap och stödja medborgaren till ökad självständighet.

Vi familjerättssekreterare på familjerätten har en stor arbetsglädje och ett starkt engagemang för vårt dagliga arbete. Vill du arbeta i en arbetsgrupp som kan erbjuda dig utvecklande, stimulerande och intressanta arbetsuppgifter? Då ska du söka denna tjänst på familjerätten i Kristianstads kommun.

Vi är sex handläggare, en teamledare och en assistent där flera har lång erfarenhet inom familjerättsområdet. Vi söker dig med god samarbetsförmåga, som är flexibel, stresstålig och har ett gott bemötande.  

Arbetsuppgifter

Som familjerättssekreterare består dina arbetsuppgifter i huvudsak av samarbetssamtal, telefonrådgivning, vårdnad- boende och umgängesutredningar, faderskapsutredningar samt adoptioner och umgängesstöd. Vi genomför vårdnad boende och umgängesutredningar på uppdrag från Tingsrätten.

Arbetet är varierande med både myndighetsutövning och frivilliga samtal/kontakter. Du arbetar både självständigt och tillsammans med kollegor. Det finns nära arbetsledning med möjlighet till både stöd och vägledning. Som familjerättssekreterare förväntas du ha inlevelseförmåga, vara lyhörd och kreativ för att möta de familjer som vi arbetar för. 

Kvalifikationer

Vi söker dig som har socionomexamen. Det är meriterande om du har erfarenhet av myndighetsutövning och från arbete med familjerätt. Då kommunikation och dokumentation ingår i dina arbetsuppgifter behöver du kunna uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift. Det är en fördel om du behärskar Office-paketet och Procapita. Du som söker till oss har B-körkort för att smidigt kunna ta dig runt inom Kristianstads kommun.

För att lyckas i rollen är du nyfiken och empatisk. För att hantera svåra och akuta situationer är flexibilitet och stresstålighet egenskaper som vi också efterfrågar. Du har god förmåga att analysera och i skrift dokumentera ditt arbete. I ditt arbete klarar du av att ha flera processer igång samtidig. Du har en god samarbetsförmåga, men har även vana av och förmåga att arbeta självständigt.

Anställningsvillkor

Tjänsten är ett vikariat under perioden 2019-09-01--2020-08-11. Placering är i Kristianstad på Östra kommunhuset med närhet till buss.

Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta enhetschef Mathias Ivarsson på 0728- 85 82 42.

Sista ansökningsdag är 2019-06-02.

Välkommen med din ansökan via länken nedan tillsammans med CV och personligt brev. Har du frågor om hur du gör din ansökan kontakta systemets support på 0520-58 00 50 eller via supportrutan.

I Kristianstads kommun tillämpas heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Rökfri arbetstid tillämpas.

Anställningsform Visstidsanställning längre än 6 månader
Löneform Månadslön
Sysselsättningsgrad 100%
Ort Kristianstad
Referensnummer AOV-2019/410
Kontakt Mathias Ivarsson, 0728-85 82 42
Facklig företrädare Lavdim Rushiti, Vision, 0768-82 74 51
Yvonne Axensköld, Akademikerförbundet SSR, 044-13 25 88
Sista ansökningsdag 2019-06-02