Näringslivsnytt: Influencers intar Kristianstad

den 8 maj 2019 13:12

Vad influencers och bloggare tycker och beskriver påverkar. Därmed har den nya tidens sociala medier-kändisar blivit en viktig del i marknadsföringen för många destinationer. I helgen kommer 10 influencers från hela Sverige för att upptäcka Kristianstad.

Ulrika Fasth, Eva Berglund och Daniela Nasteska Olsson vill marknadsföra Kristianstad som besöksmål genom att jobba med influencers.
Ulrika Fasth, Eva Berglund och Daniela Nasteska Olsson vill marknadsföra Kristianstad som besöksmål genom att jobba med influencers.

Det är Kristianstads kommuns tillväxtenhet som i år börjat jobba med marknadsföring via influencers mot den svenska marknaden. Och även om andra kommuner i Sverige haft enstaka bloggare och influencers på besök är Kristianstad kommun först i landet med sin storsatsning: Tio personer från hela Sverige som under en helg besöker och upptäcker kommunen i nordöstra Skåne.

”Vi ville göra det här som en riktig kick off, verkligen synas i sociala medier. Vi kommer följa upp det under säsongen med flera besök av influencers men då inte lika många på samma gång”, säger Ulrika Fasth, marknadsansvarig besöksnäring Kristianstad kommun.

Att jobba med influencers och bloggare är ett relativt nytt fenomen, även om man i Kristianstad kommun har goda erfarenheter av arbetet sedan tidigare:

”Vi har tidigare haft influencerkampanjer i Skåne genom Visit Skåne och Tourism i Skåne, men då har det varit mot den utländska marknaden. Det här är första gången vi vänder oss mot den Sverige med den här typen av marknadsföring, säger Eva Berglund, verksamhetsansvarig besöksnäring i Kristianstads kommun.

Billigare och mer mätbart

Förr marknadsförde besöksnäringsavdelningarna sina kommuner genom mässor och annonsering i olika resemagasin. Att jobba med influencers är inte bara billigare – det är också mätbart på ett helt annat sätt.

”Vi kan se exakt hur många visningar och likes ett inlägg har, var de som läser inläggen kommer ifrån och så vidare. Ett inlägg i sociala medier har också ett längre liv än en printannons – inlägget kan man plocka upp igen, det finns kvar. När annonskampanjen är slut så är det slut. Sen vet vi förstås inte exakt hur många av de som läser ett inlägg som faktiskt kommer hit, men vi vet att räckvidden är mycket större, säger Ulrika Fasth.

Till hjälp med researchen av lämpliga influencers har Kristianstads kommun Daniela Nasteska Olsson, professionell resebloggare och bosatt i Kristianstad. Daniela brinner för att sätta Kristianstad på kartan, och samarbetar nu med kommunen på helt ideell basis.

”Det gäller att hitta rätt typ av personer att bjuda hit. En influencer lever ju på sin trovärdighet, och då behöver man också kunna erbjuda en destination som passar personen ifråga, något han eller hon tror på. Undersökningar har också visat att trovärdigheten hos en influencer är hög, även om det tydligt framgår att innehållet är sponsrat så litar folk MER på en reseinfluencer än på kompisars rekommendationer”, påpekar Daniela.

Mat, natur och Sverige

Ett influencersamarbete kan vara antingen ”paid” eller ”earned”. Paid innebär att man skriver ett avtal, och förutom reseomkostnader får influencern betalt för ett visst antal inlägg i olika kanaler. Earned innebär att influencern får sina omkostnader betalda men inget mer. Här finns heller inga garantier för ett visst antal inlägg.

Vad är det då man säljer in från Kristianstad?

”Det handlar mycket om mat, natur och Sverige. Skåne i sig är ju ett starkt varumärke, men som en del av Skåne är vi inte jättekända. Vi jobbar för att stärka vårt varumärke. Skåne är mer än Malmö och Österlen – det är också Kristianstad, säger Ulrika Fasth.

  • Meddela fel på sidan

    Har du någon annan fråga till kommunen skickar du in den här.

    * Obligatoriskt om du vill få svar

    Det du skickar till kommunen blir allmän handling.