Hungriga utländska besökare till Kristianstad

Uppdaterad:den 6 februari 2020 13:12Arkiverad

Gårdshotellen och restaurangerna Vånga 77.1 och Cocoonmeetings utanför Kristianstad är klara som nya platser dit utländska besökare kan boka ett bord i kampanjen Edible Country.

Edible Country, bord Asa, Småland, foto August Dellert
Edible Country, bord Asa, Småland, foto August Dellert
Margareta Hjelmqvist driver med sin dotter Vånga 77.1 precis vid Ivösjön
Margareta Hjelmqvist driver med sin dotter Vånga 77.1 precis vid Ivösjön.

För tillfället finns det 13 natursköna platser runt om i Sverige, där utländska turister har kunnat laga en hälsosam gourmetmiddag av råvaror de själva samlar i naturen.

Kampanjen lanserades för ett år sedan för att skapa internationell uppmärksamhet för upplevelser i den vackra och lättillgängliga naturen. Och det har den verkligen gjort. I framför allt Tyskland, Frankrike, Storbritannien och USA har The Edible Country skapat uppmärksamhet för destinationen Sverige i tunga medier som amerikanska The Washington Post, brittiska The Telegraph, franska Le Figaro och i självaste Guide Michelin.

På de olika platserna i Sverige har Visit Sweden och svenska turistregioner placerat specialdesignade bord. Till upplevelsen vid borden har man också kunnat köpa en råvarukorg eller till och med ta hjälp av en kock som tar hand om matlagningen. Ofta finns också tips på naturupplevelser, boenden, restauranger, caféer, gårdsbutiker och vandringar som man kan göra i regionerna där borden står. För att riktigt komma på djupet i den svenska livsstilen och naturen, uppmuntras besökaren också att boka kunniga lokala guider inom natur och mat.

Bodil Göthner äger Cocoonmeetings i Borråkra utanför Degeberga som 2019 utsågs till Skånes bästa övernattning.
Bodil Göthner äger Cocoonmeetings i Borråkra utanför Degeberga som 2019 utsågs till Skånes bästa övernattning.

Att Edible Country nu får ett tillskott av två nya bord vid Kristianstad blir en nyhet som det regionala destinationsutvecklingbolaget, Tourism in Skåne, tar med på vårens stora resemässor i Europa. Bland annat kommer de att presentera kampanjen Edible Country på ITB (International Tourismus Börse) som är världens största resemässa och arrangeras i Berlin under en vecka i mars varje år.

Läs mer på www.visitsweden.com/ediblecountry

 

 

 

  • Meddela fel på sidan

    Har du någon annan fråga till kommunen skickar du in den här.

    * Obligatoriskt om du vill få svar

    Det du skickar till kommunen blir allmän handling.