Hjälpmedelsverksamheten varnar för bedragare

Uppdaterad:den 26 oktober 2020 11:55Arkiverad

En av våra kunder utsattes förra veckan för ett misstänkt bedrägeriförsök av en person som ringde och uppgav att hen skulle hämta hjälpmedel. Samtidigt bad hen om att få låna pengar. Nu vill hjälpmedelsverksamheten vara tydlig med hur kunderna kan känna sig trygga.

Det var en medborgare i centrala Kristianstad som blev uppringd av en person som påstod att hen skulle komma och hämta ett hjälpmedel. Samtidigt ville hen få låna pengar. Hjälpmedelsverksamheten vill därför gå ut med en varning och informera om hur medborgarna kan känna sig trygga.

– Kommunens personal ber aldrig om att få låna pengar. Det är en tydlig varningsklocka om att något inte stämmer. Du kan känna dig trygg med att all personal som hämtar eller lämnar hjälpmedel har en legitimation att visa upp. Be oss gärna att visa den. Det gäller även personal från vår samarbetspartner Hjälpmedelscentrum Östra Skåne som genomför service och reparationer på hjälpmedel, säger hjälpmedelssamordnare Helén Nimberger.

Tänk på följande:

  • Kommunens medarbetare ringer alltid och bokar besök i förväg.
  • Vi har alltid legitimation med oss. Be gärna oss visa den.
  • Vi hanterar aldrig betalningar per telefon eller på plats. Om det utgår en avgift kommer det en faktura efteråt från kommunens handläggare.

Om du råkar ut för ett misstänkt bedrägeriförsök är det viktigt att göra en polisanmälan. 

  • Meddela fel på sidan

    Har du någon annan fråga till kommunen skickar du in den här.

    * Obligatoriskt om du vill få svar

    Det du skickar till kommunen blir allmän handling.