En magisk och gyllene hyllning till företagen i Kristianstad

Uppdaterad:den 11 april 2019 14:20Arkiverad

Guld, glitter, magi, eld – och en blivande 107-åring som mer eller mindre stal showen. Årets näringslivsgala Guldjubel bjöd på det mesta, inte minst av en stolt hyllning till några av våra duktiga företagare i kommunen.

Åhus Beach och Bravissimo vann Guldäpplet vid näringslivsgalan Guldjubel på Kulturkvarteret.
Åhus Beach och Bravissimo vann Guldäpplet vid näringslivsgalan Guldjubel på Kulturkvarteret.
 
Intervjun som näringslivschef Pernilla Blixt gjorde med Dagny Carlsson efter prisutdelningen blev mycket uppskattad.

Att Årets Guldambassadör Dagny Carlsson inte riktigt vill lämna scenen efter att ha fått motta priset av kommunalråden Pierre Månsson och Peter Johansson var kanske inte så konstigt. För den 106-åriga bloggerskan från Kristianstad möttes av stående ovationer och ett överraskat jubel som näst intill lyfte taket.

”Man blir sällan profet i sin egen hemstad, men i Kristianstad kan man tydligen bli det”, konstaterade den slagfärdiga och frispråkiga Dagny, som från scenen också berättade att hon började blogga för att man inte ska behöva se sig som förbrukad bara för att man blivit gammal.

”Varför ska man inte ta till sig det nya?”, menade 106-åringen, som genom sin charm och direkta frispråkiga sätt vann publikens hjärta också i den efterföljande intervjun med näringslivschef Pernilla Blixt som hölls efter prisutdelningen.

 

Över 250 personer samlades på Kulturkvarteret vid årets Guldjubel för att

Tin Josefsdotter och Douglas Nordenbelt slukade eld, bjöd på magi och höll ihop prisutdelningen på Guldjubel.

hylla duktiga företagare i Kristianstads näringsliv. Efter mingel och mat bjöds gästerna på en fartfylld show och prisutdelning där magikern Douglas Nordenbelt och eldartisten Tin Josefsdotter elegant höll i trådarna.

Förutom överraskningen med Årets Guldambassadör drog kvällens sångartist det största jublet: Tioåriga Eva Jumatate, finalist i TV 4-programmet Talang 2019, visade vilken magisk sångröst hon besitter vid två olika framträdanden.

 

Priset som årets företagare gick i år till Johan Ljungquist och Mikael Olenmark Dessalles på Gårdsfisk i Skättilljunga:

”Det blir en form av kvalitetsstämpel, något som visar att vi är på rätt spår”, säger Mikael Olenmark Dessalles.

”Vi är jätteglada och stolta över priset. Vi älskar ju att vinna också”, säger Johan Ljungquist med ett leende.

2015 vann Gårdsfisk innovationspriset vid näringslivsgalan. Sedan dess har utvecklingen gått fort med konceptet att föda upp fisk på ett hållbart sätt i lantbruket: Nyligen tecknades avtal med den första externa lantbrukaren på Maltesholm.

”Att vinna pris boostar energi och ger kraft att fortsätta med allt jobb man lägger ned. Många företagare jobbar väldigt mycket, och syns sällan. Det är viktigt och bra med den här typen av utmärkelser rent generellt”, menar Johan Ljungquist.

 

Årets Magnet blev Arenabolaget, och det var en mycket stolt Henrik Fröberg som tog emot utmärkelsen:

”Vi är jätteglada, och även om vi vet att Arenan drar jättemycket folk i olika sammanhang så var det inte direkt väntat att få en sån här utmärkelse. Vi är stolta över våra event, allt från handbollsmatcherna till stora evenemang som Melodifestivalen och VM i Agility. Bara nu i helgen hade vi 15 000 människor i Arenan på mässa.”

Stolta och glada var också Stina-Mina Börjesson och Betty Collin, de två forskarna som genom sitt företag Miso håller på att utveckla svenska jäststammar för att jäsa öl, och som prisades av Krinova med innovationspriset.

”Vi är otroligt glada. Men utan den hjälp och det stöd vi fått av Krinova hade vi aldrig kommit så långt som vi nu gjort”, konstaterade pristagarna.

 

Näringslivsavdelningen på Kristianstads kommun: Ella Ekenberg, Cecilia Isberg, Johan Ceimertz, Pernilla Blixt och Caroline Danielsson.

 

Här är alla pristagarna

Årets UF-företag: Fröknäcke UF. Delas ut av Sparbanken Skåne.

Motivering: Fem drivna entreprenörer som visat prov på stort engagemang, utvecklat och förfinat sin affärsplan under hela UF-resan. Med känsla för detaljer har de imponerat med sin produkt.

Årets Magnet: Kristianstad Arenabolag AB. Delas ut av den Orangea Staden

Motivering: Årets magnet har satt Kristianstad på karten. Verksamheten har skapat goda förutsättningar för att kunna välkomna både djur och människor i alla åldrar från när och fjärran under såväl idrottsevenemang som musikevenemang. Genom nära samarbete med kommunen, förenings- och näringslivet blir verksamheten en mötesplats för alla.

Årets Guldpenna: Florence Mensah och Thaha Osman. Delas ut av Högskolan Kristianstad.

Motivering: Delas ut till framstående kandidatuppsatser inom ekonomiutbildningen vid Högskolan Kristianstad. Florence Mensah och Thaha Osman har skrivit en uppsats som lyfter fram hur inslag av rasism framträder i globala företags marknadsföring trots diverse lovvärda mångfaldspolicys och värdegrunder. Uppsatsen lämnar ett viktigt samhälleligt bidrag till kampen mot rasism genom att visa på vikten av social, kulturell och historisk medvetenhet hos några av samhällets stora aktörer – de globala företagen.

Årets Nyföretagare: Florist Heidi Mikkoninen AB. Delas ut av Nyföretagarcentrum.

Motivering: Med vinnarlust och stor målmedvetenhet har Heidi Mikkoninen skapat ett företag där helhetstänket och kreativiteten har blomstrat. Som mångfalden i ett blombinderi sammanflätas erfarenhet, samarbete och idéer till en sprakande bukett som vinner mångas hjärtan.

Årets innovationspris: Miso. Delas ut av Krinova inkubator och science park.

Motivering: Med Misos koncept för att ta fram rena och lokala gäststammar öppnas nya möjligheter att brygga äkta lokalproducerad öl. Med ett nytt och annorlunda forskningsperspektiv bryter de in i en bransch med såväl starka traditioner som nytänkande. Med en produkt som är först i världen i sin nisch skapar de nya möjligheter för vågen av mikrobryggerier.

Årets Guldambassadör: Dagny Carlsson. Delas ut av Kristianstads kommun.

Motivering: Att antalet födelsedagsljus på tårtan närmade sig tresiffrigt bekymrade inte krutgumman från Kristianstad. Vid 99 års ålder gick Dagny Carlsson datakurs, och som 100-åring startade hon en blogg som nu blivit rikskänd. I maj fyller Dagny 107 år, hennes blogg läses från norr till söder, hon har medverkat i såväl nyhetsprogram som varit gäst hos Skavlan och charmat alla med sin pigga och frispråkiga personlighet. Även om Dagny Carlsson inte bor i bygden längre så har hon satt Kristianstad på kartan, och i många år varit en fantastisk ambassadör för vår kommun.

Årets Guldäpple: Åhus Beach/Bravissimo. Delas ut av Marknadsförening Skåne Nordost.

Motivering: Kärleken till sporten, gemenskap och glädje genomsyrar kampanjen som framhävs med hjälp av ett modernt och tilltalande formspråk. Resultatet man uppnår imponerar. Man lockas locka fler besökare till hemsida och sociala medier, men ännu viktigare till eventet och bygden.

Årets Företagare: Johan Ljungquist och Mikael Olenmark Dessalles, Gårdsfisk.

Motivering: Med stor ödmjukhet, målmedvetenhet och nytänkande har Gårdsfisk byggt ett cirkulärt system för livsmedelsproduktion. Genom forskning och innovation i kombination med omtanke om människa och miljö skapas produkter av högsta kvalitet. Ett system med kontrollerad vattenkvalitet energianvändning och omhändertagande av all den övergödning som en fiskodling vanligtvis bidrar med.

  • Meddela fel på sidan

    Har du någon annan fråga till kommunen skickar du in den här.

    * Obligatoriskt om du vill få svar

    Det du skickar till kommunen blir allmän handling.