Om e-tjänster
E-tjänster är en service som gör det smidigare för dig som medborgare eller företagare att sköta dina ärenden med kommunen när det passar dig. Vi använder BankID eller Mobilt BankID som e-legitimation. BankID har inget med din bank att göra utan det är din digitala legitimation.

Vi utvecklar ständigt nya e-tjänster och lösningar för att göra dina ärenden så smidiga som möjligt med kommunen. Vi har samlat alla e-tjänster, blanketter och andra digitala tjänster som du kan behöva på en sida.
Våra e-tjänster fungerar bäst med de senaste versionerna av webbläsarna: Chrome, Firefox, Safari, Opera och Edge.
Hur använder man en e-tjänst
Du kan använda e-tjänster när som helst på dygnet via en dator, surfplatta eller mobil. När du kommer till e-tjänsten har du olika steg innan du är klar.
- Information om e-tjänsten.
- Logga in med e-legitimation
- Fyll i dina uppgifter, du kan också ladda upp eventuella bilagor
- Granska och skicka in
När du har skickat in kommer ärendet vidare till rätt handläggare på kommunen.
Hur gör jag med blanketter och övriga digitala tjänster
Blanketter och övriga digitala tjänster kan du också fylla i när som helst på dygnet. Däremot måste du antingen skicka blanketten på post eller lämna den till det kontor som ska handlägga ärendet. För övriga digitala tjänster följer du instruktionerna som ges när du ska fylla i tjänsten.
BankID - vad är det?
I många av våra e-tjänster loggar du in med BankID.
BankID är en e-legitimation som gör det möjligt för företag, banker, organisationer och myndigheter att både identifiera och ingå avtal med privatpersoner på Internet. BankID är en elektronisk ID-handling som är jämförbar med pass, körkort och andra fysiska legitimationshandlingar.
Alla privatpersoner som har svenskt personnummer kan skaffa BankID e-legitimation genom sin internetbank. Ett BankID har samma värde och används på samma sätt, oavsett vilken bank som utfärdat det. Läs mer på www.bankid.com, eller på din banks webbplats.
Vanliga frågor
Jag har problem att nå sidan, vad gör jag?
Har du problem att nå sidan kan du testa att byta till en annan webbläsare.
Det finns olika webbläsare, exempelvis Edge, Internet Explorer, Google Chrome, Safari och Firefox. Vi rekommenderar att du uppdaterar och har den senaste versionen av din webbläsare för att kunna utföra e-tjänsterna så bra som möjligt.
Hur vet jag att mitt ärende har skickats iväg?
Du får en bekräftelse på att ditt ärende har skickats iväg. Bekräftelsen kan se olika ut beroende på vilken tjänst du använder.
Kan jag följa mitt ärende?
I nuläget har vi ingen funktion för att du ska kunna följa ditt ärende. Däremot kan du på Mina sidor se vilka ärenden du har skickat in.
Kan jag spara och komma tillbaka för att göra färdigt e-tjänsten senare?
Nej du måste göra färdigt ärendet direkt. Du får en bekräftelse när den är skickad.
Vad är en e-legitimation?
En e-legitimation kan jämföras med en vanlig id-handling, exempelvis körkort, men är elektronisk. Du kan legitimera dig säkert på internet med en e-legitimation, exempelvis Bank ID.
Varför ska jag använda e-legitimation?
Vi måste vara säkra på att det är du som skickar in en ansökan eller gör en anmälan till oss. Det underlättar dessutom din process, då dina personuppgifter hämtas från Skatteverket så att du slipper fylla i dem manuellt.
Hur skaffar jag en e-legitimation?
Vänd dig till din bank för att skaffa e-legitimation. Du behöver ha ett svenskt personnummer för att ansöka.
Jag har problem med att signera eller logga in i tjänsten med e-legitimation, vad gör jag då?
I första hand ska du testa din e-legitimation. Lyckas inte testet får du vända dig till den utgivare som utfärdat e-legitimationen, vanligtvis din bank. Det kan vara så att du inte har installerat någon e-legitimation eller giltighetstiden kan ha gått ut.
Vad är de största fördelarna med att använda e-tjänster?
Att det är tillgängligt, snabbt och säkert.