Om e-tjänster

E-tjänster är en service som gör det smidigare för dig som medborgare eller företagare att sköta dina ärenden med kommunen när det passar dig. Vi använder BankID eller Mobilt BankID som e-legitimation. BankID har inget med din bank att göra utan det är din digitala legitimation.

Smidigt sätt att sköta dina ärenden med kommunen
Smidigt sätt att sköta dina ärenden med kommunen

Vi utvecklar ständigt nya e-tjänster och lösningar för att göra dina ärenden så smidiga som möjligt med kommunen. Vi har samlat alla e-tjänster, blanketter och andra digitala tjänster som du kan behöva på en sida.

Våra e-tjänster fungerar bäst med de senaste versionerna av webbläsarna: Chrome, Firefox, Safari, Opera och Edge.

Hur använder man en e-tjänst

Du kan använda e-tjänster när som helst på dygnet via en dator, surfplatta eller mobil. När du kommer till e-tjänsten har du olika steg innan du är klar.

  1. Information om e-tjänsten.
  2. Logga in med e-legitimation
  3. Fyll i dina uppgifter, du kan också ladda upp eventuella bilagor
  4. Granska och skicka in

När du har skickat in kommer ärendet vidare till rätt handläggare på kommunen.

Hur gör jag med blanketter och övriga digitala tjänster

Blanketter och övriga digitala tjänster kan du också fylla i när som helst på dygnet. Däremot måste du antingen skicka blanketten på post eller lämna den till det kontor som ska handlägga ärendet. För övriga digitala tjänster följer du instruktionerna som ges när du ska fylla i tjänsten.

BankID - vad är det?

I många av våra e-tjänster loggar du in med BankID.

BankID är en e-legitimation som gör det möjligt för företag, banker, organisationer och myndigheter att både identifiera och ingå avtal med privatpersoner på Internet. BankID är en elektronisk ID-handling som är jämförbar med pass, körkort och andra fysiska legitimationshandlingar.

Alla privatpersoner som har svenskt personnummer kan skaffa BankID e-legitimation genom sin internetbank. Ett BankID har samma värde och används på samma sätt, oavsett vilken bank som utfärdat det. Läs mer på www.bankid.com, eller på din banks webbplats.

Vanliga frågor

  • Meddela fel på sidan

    Har du någon annan fråga till kommunen skickar du in den här.

    * Obligatoriskt om du vill få svar

    Det du skickar till kommunen blir allmän handling.

Kontakt

Medborgarcenter

Telefon

044-13 50 00

Besöksadress

Rådhus Skåne

Västra Storgatan 12

291 80 Kristianstad