Lättläst: Kommunfullmäktige

Det är politiker och partier i kommunfullmäktige som bestämmer i kommunen.

Kommunfullmäktige är de politiker
som bestämmer i en kommun.
I Kristianstads kommun
är 65 politiker med i kommunfullmäktige.
De bestämmer om hur kommunen ska använda sina pengar,
hur hög skatten ska vara
och vad som ska hända i kommunen i framtiden.

Politikerna är med i olika partier.
Vi bestämmer när vi röstar
hur många politiker från varje parti
som ska vara med i fullmäktige.
Det parti som får flest röster
får ha med flest politiker
i fullmäktige.

Fullmäktiges möten är öppna för alla.
Du får gärna komma och lyssna.
Du kan också titta på mötet. 
De sänds här på webben.

Tillbaka

Report errors on page

For other questions to the municipality, please use this form.

* Mandatory if you want a reply

What you send to the municipality becomes common record.