Orosanmälan för skadligt bruk och beroende - vuxen

Om du misstänker eller känner oro över att en familjemedlem, vän, granne eller annan närstående far illa på grund av skadligt bruk eller beroende av alkohol, narkotika eller spel om pengar kan du göra en digital orosanmälan via vår e-tjänst.

Ring 112 om det är fara för liv, egendom eller hälsa.

Så gör du en orosanmälan för en person med beroendeproblematik som är äldre än 20 år

Du som inte kan använda e-tjänsten

Du som inte kan använda e-tjänsten ringer till Medborgarcenter på vardagar under kontorstid.

Viktigt att lämna rätt uppgifter

För att vi ska kunna ta hand om din anmälan behöver vi veta:

  • Personens fullständiga namn.
  • Adress, telefonnummer och gärna personnummer.
  • Vad du har sett eller hört som gör dig orolig.
  • När det hände och hur länge du har känt oro.

Vi inom socialtjänsten får inte själva leta upp information för att identifiera en person. Om vi inte får tillräckligt med uppgifter kan vi inte hantera din anmälan.

Om du inte har all information – ring Medborgarcenter på 044-13 50 00. Du kan alltid vara anonym.

Vad händer efter att du gjort en anmälan?

Om du har angett din e-postadress får du ett automatiskt meddelande när vi tagit emot din anmälan. Vi tar hand om anmälningar på vardagar under kontorstid (inte på helger eller röda dagar). Vi kan behöva kontakta dig för att få mer information, så lämna gärna ett telefonnummer där vi kan nå dig.

Du som vill göra en orosanmälan för barn

Du som vill göra en orosanmälan för en person som är yngre än 20 år kan läsa mer på sidan Misstanke om barn som far illa.

Du som vill ha annan typ av stöd för en vuxen i din närhet

Du som är orolig för någon som behöver hemtjänst eller har en funktionsnedsättning utan beroendeproblematik, kontaktar en biståndshandläggare på omsorgsförvaltningen.

Kontakta kommunens Medborgarcenter och säg att du vill prata med en biståndshandläggare, så hjälper de dig vidare.

Vanliga frågor om orosanmälan för vuxen med beroendeproblematik

Kan jag prata med någon innan jag gör en anmälan?

Ja. Du kan berätta om din oro anonymt för en socialsekreterare. Ring Medborgarcenter på 044-13 50 00 och be att få bli kontaktad av någon på Vuxenvården.

Kan jag vara anonym när jag gör en orosanmälan?

Du kan vara anonym om du ringer – säg bara vad du vill göra en orosanmälan och uppge inte ditt namn. Tänk på att lämna så mycket information som möjligt, eftersom vi inte kan kontakta dig för att fråga mer.

Får jag veta vad som händer efter min anmälan?

Nej, som privatperson får du inte återkoppling på vad som händer efter din anmälan. Det beror på sekretesslagen.

Om du fortfarande är orolig kan du prata direkt med personen som du är orolig för och fråga hur det går.

Leder en anmälan alltid till att något görs?

Nej. Vuxenvården erbjuder hjälp enligt socialtjänstlagen, som bygger på frivillighet. Personen måste själv vilja ta emot stöd.

Medborgarcenter hjälper dig

Vi hanterar dina frågor om kommunens verksamheter och du kan besöka oss, ringa oss eller skriva. Oftast får du hjälp direkt, annars lotsar vi ditt ärende rätt.

Stängt Öppnar 21 maj kl 08.00
Hjälpte informationen på sidan dig?