Lättläst: Hjälpmedel

Du kan få hjälpmedel för att kunna klara vardagliga saker. En rollator eller särskilda bestick är exempel på hjälpmedel.

Du kan ibland behöva hjälpmedel
för att klara ditt dagliga liv.

Exempel på hjälpmedel är:

  • rullstol
  • rollator
  • toalettförhöjning
  • duschpall
  • köksredskap
  • bestick

En fysioterapeut i Kristianstads kommun
kan låna dig hjälpmedel.
Ring kommunens medborgarcenter
på telefonnummer 044-13 50 00.
Medborgarcenter kopplar dig till rätt person.

Du och arbetsterapeuten bestämmer tid
för ett besök hemma hos dig.
Arbetsterapeuten undersöker
vilket hjälpmedel du behöver.

Du får låna hjälpmedel
utan att det kostar något.
Det kostar pengar att prova
vilket hjälpmedel du behöver.
Du ska lämna tillbaka hjälpmedlet
när du inte längre behöver det.

Medborgarcenter hjälper dig

Vi hanterar dina frågor om kommunens verksamheter och du kan besöka oss, ringa oss eller skriva. Oftast får du hjälp direkt, annars lotsar vi ditt ärende rätt.

Öppet Stänger kl. 16.30
Hjälpte informationen på sidan dig?

Sidans innehåll