Lättläst: Kristianstads vattenrike

Området runt Kristianstad kallas för Kristianstads vattenrike. Det är fin natur och många ovanliga växter och djur.

Vattenriket är ett biosfärområde. 
Det betyder att det är ett område med fin natur
och många växter och djur.
Vi sköter om området
och arbetar för att skydda det.

Det finns ungefär många sådana områden
runt om i hela världen.
Kristianstads Vattenrike är
området runt Helgeån
och vattnet i Hanöbukten
närmast kusten.

Sällsynta växter och djur
lever i området.
Här finns landskap där människor har odlat och arbetat
och det finns stora inlandsstrandängar.

Du kan besöka ungefär 20 olika platser
i Vattenriket.

Här kan du tilll exempel promenera
eller gå upp i ett fågeltorn.
På varje plats kan du läsa information
om naturen och vad du kan se där.

Vattenriket har ett naturum.
Det är ett särskilt hus som ligger i Helgeå.
Där kan du lära dig mer om Vattenriket.

Vattenriket har en egen hemsida.
Klicka på länken för att komma till deras hemsida.
Sidan är inte på lättläst svenska.

Medborgarcenter hjälper dig

Vi hanterar dina frågor om kommunens verksamheter och du kan besöka oss, ringa oss eller skriva. Oftast får du hjälp direkt, annars lotsar vi ditt ärende rätt.

Stängt Öppnar 12 maj kl 08.00
Hjälpte informationen på sidan dig?