Lättläst: Information om Kristianstads kommun

Staden Kristianstad ligger i landskapet Skåne.
Här bor ungefär 46 tusen personer.

Kommunen är mer än bara staden Kristianstad.
Det är ett stort område där det finns många andra orter,
till exempel Åhus, Tollarp, Degeberga och Fjälkinge.
I hela kommunen bor det 86 tusen personer.

Den danske kungen Christian den fjärde
grundade staden Kristianstad år 1614.
Kungens vapensköld kallas för C4-märket.
Det är en symbol för Kristianstad.

Staden Kristianstad ligger mitt i vattenriket.
Här finns naturum.
Det är ett hus som du kan besöka.
Där du kan lära dig mer om
olika fåglar, fiskar och växter
som finns i naturen runt Kristianstad.

Medborgarcenter hjälper dig

Vi hanterar dina frågor om kommunens verksamheter och du kan besöka oss, ringa oss eller skriva. Oftast får du hjälp direkt, annars lotsar vi ditt ärende rätt.

Stängt Öppnar kl 08.00
Hjälpte informationen på sidan dig?