Lättläst
-
Lättläst: Biblioteken
På biblioteken finns böcker, tidningar, filmer och talböcker som du får låna hem gratis.
-
Lättläst: God man
Om du är gammal, sjuk eller har ett funktionshinder kan tingsrätten besluta att du ska få en god man.
-
Lättläst: Information om Kristianstads kommun
Staden Kristianstad ligger i landskapet Skåne. Här bor ungefär 46 tusen personer.
-
Lättläst: Kommunens ekonomi
Kristianstads kommun har ungefär 7 miljarder kronor att använda på ett år.
-
Lättläst: Kommunfullmäktige
Det är politiker och partier i kommunfullmäktige som bestämmer i kommunen.
-
Lättläst: Kultur för barn och ungdom
Kristianstads kommun ordnar mycket inom kultur för barn och ungdomar.
-
Lättläst: Nämnder och förvaltningar
På förvaltningen arbetar de människor som sköter de uppgifter som kommunen ansvarar för. I nämnden finns politikerna.
-
Lättläst: Saker att göra när du är ledig
Det finns många saker att hitta på i Kristianstad om du är ledig.
-
Lättläst: Stöd och hjälp
Om du har problem kan du få hjälp och stöd från kommunen.
-
Lättläst: Så här fungerar kommunen
Hela Sverige är uppdelat i 290 kommuner. De vanligaste sakerna som kommunen ansvarar för är skolan och vård av gamla.
-
Lättläst: Valet 2026
Den 13 september är det val i Sverige.
-
Lättläst: Vara med och bestämma
Alla som bor i Kristianstads kommun kan lämna in förslag till kommunfullmäktige.
-
Lättläst: Vård och omsorg
Kristianstads kommun vill ge dig möjlighet att leva ett gott liv efter dina förutsättningar.