- Startsida
- Kristianstads badrike
- Skolornas simundervisning
- Målbeskrivningar för simkunnighet
Målbeskrivningar för simkunnighet
Målbeskrivning och metodstegen är utformad enligt riktlinjer från Svenska Livräddningssällskapet. Vissa justeringar är gjorda för att passa verksamheten bättre.
Dessa målbeskrivningar är inte detsamma som betygskriterier i enlighet med skollagen och övriga skolförfattningar. De ska endast ses som riktmärken för att ange vilken simkunnighet ett 7/8-årigt respektive ett 11/12-årigt barn bör ha. De kan alltså inte användas för att formellt avgöra om eleven når målen för simkunnighet enligt skolförfattningarna; detta eftersom det inte finns formella mål för simkunnighet förrän i åk 6.
Kunskapsmål åk 1
Genomförs av simlärarna:
- Simma 25 m i bröstläge samt 10 m i ryggläge
- Dyk under en rockring eller dylikt
- Titta under vattnet
- Hoppa i från kanten – grunt vatten
- Plocka upp föremål på botten – grunt vatten
- Komma upp ur bassängen utan hjälp av trappa – grunt vatten
- Glidövningar
- Flytövningar
- Livsfarligt läge – hur undviker man det i en nödsituation
- Förlängda armen
- Falla framåt få huvudet under vattnet och ta sig tillbaka till kanten utan flythjälpmedel, ta sig upp ur bassängen utan hjälp av trappa på djupt vatten
Genomförs i skolan av skolans personal:
- Medvetandekontroll
- Ropa på hjälp
- Skapa öppen luftväg
- Bad, båtvett samt flytvästanvändning
- Larmrutiner 112
Kunskapsmål åk 5
Genomförs av simlärarna:
- Dyka/falla i och därefter direkt simma: 200 m varav 50 m i ryggläge
- Plocka upp föremål – 1m djupt vatten från kanten
- Livboj 25 m utsim, 25 m bogsering med jämnstor kamrat
- Komma upp ur bassängen utan hjälp av trappa
Genomförs i skolan av skolans personal:
- Repetition av medvetandekontroll, ropa på hjälp, öppen luftväg, andningskontroll, stabilt sidoläge och larma 112
- Mun-till-mun-andning på ett barn som inte andas själv
- Bad, båt och isvett
- Medvetandekontroll, ropa på hjälp, öppen luftväg, andningskotroll, stabilt sidoläge, larma 112 och mun-till-mun-andning.
Hjälpte informationen på sidan dig?