Hela Sverige är uppdelat i 290 kommuner. De vanligaste sakerna som kommunen ansvarar för är skolan och vård av gamla.
- Vi betalar pengar till den kommun vi bor i.
Det kallas kommunalskatt. - Klicka på länken för att läsa lättläst information om kommunens ekonomi.
Kommunens ekonomi
Vi får också vara med och bestämma
hur kommunen ska använda pengarna.
Det gör vi när det är val i kommunen
genom att rösta på de politiker
som vi vill ska bestämma i kommunen.
- Klicka på länken för att läsa lättläst information om att vara med och bestämma.
- Du kan också vara med och bestämma
- Det är val i kommunen vart fjärde år.
Det var val till kommunen den 11 september 2022. - I kommunfullmäktige finns de politiker som valdes vid senaste valet. Klicka på länken för att läsa lättläst information om kommunfullmäktige.
Kommunfullmäktige
Kommunerna sköter till exempel skolan,
vård av gamla, vatten och avlopp,
gator och parker, bad och idrottsplatser.
Kommunen kan också hjälpa till
om du har problem med ekonomin.
Du kan få stöd om någon är elak mot dig
och behandlar dig illa.
Medborgarcenter hjälper dig
Vi hanterar dina frågor om kommunens verksamheter och du kan besöka oss, ringa oss eller skriva. Oftast får du hjälp direkt, annars lotsar vi ditt ärende rätt.
- Telefon: 044-13 50 00
- Karta: Besök oss Länk till annan webbplats.
Öppet
Hjälpte informationen på sidan dig?