Bilder fångar ögat, skapar känslor och förståelse. Bilder skapar uppmärksamhet och förstärker vårt budskap och hjälper oss att förmedla kommunens värden.

Vi visar aktiva människor i olika situationer i vår kommunikation.

I första hand använder vi foton och filmer på människor i riktiga miljöer när vi bildsätter kommunens kommunikation. I andra hand väljer vi illustrationer och animeringar.

Kommunens bildval

Visar människor

Det ska vara människor i olika åldrar, kön och etniskt ursprung. Vi visar även människor i servicesituationer. Det profilerar vår verksamhet och bidrar till att budskapet uppfattas som mänskligt, positivt och äkta.

Fokuserar på närhet

Vi lägger vikt vid detaljer och låter ansikten komma fram och undviker svepande vyer från långt håll. Bilderna lyfter fram det mänskliga och varma.

Har ett livsbejakande tema

Bilden ska ha ett livsbejakande tema, som natur, kultur, fritidsliv, mat och dryck. Det visar att vi är en aktiv kommun.

Normmedvetna val

Vi väljer bilder som inkluderar och representerar människor med olika bakgrunder, förutsättningar och perspektiv. Vi undviker medvetet stereotypa eller exkluderande framställningar. Genom att ifrågasätta och bryta normer i bildval skapar vi en mer inkluderande och rättvis kommunikation.

Profilbilder

Bilderna som stärker Kristianstad som kommun. Att skapa stämning och spänning är centralt vid valet av bilder. I bilderna kan man använda beskärning, detaljer och ovanliga perspektiv.

Naturum vattenriket

Naturum vattenriket är ett landmärke som stärker kommunens profil. Foto: Claes Sandén

En person paddlar kanot i Råbelövssjön. Personen har flytväst på sig

Vatten är en viktig del av platsen Kristianstad. Att visa aktiva människor som njuter av vattnet stärker profilen. Foto: Malin Bergkvist

Verksamhetsbilder

Visar kommunens olika verksamheter. Bilderna ska vara relevanta och visa bredden i den kommunala verksamheten.

Simskoleträning pågår

Simskoleträning vid Badriket. Foto: Kristina Ljungbeck

Miljö- och hälsoskyddsinspektör på kontroll

Miljö- och hälsoskyddsinspektör vid en inspektion hos ett företag i kommunen. Foto: Sofia Liljedahl

Plats eller symbol

Bildens uppgift är att visa specifika miljöer eller natur på önskat sätt.

Stranden vid Revhaken i Åhus när tång har flutit i land längs med stranden.

Stranden vid Revhaken i Åhus när tång har flutit i land längs med stranden.. Foto: Claes Sandén

Skulptur som visar hashtag, #, Kristianstad. Bilden är tagen i samband med Scoutjamboree 17

Skultuptur som visar hashtag Kristianstad. Foto: Claes Sandén

Situation och aktivitet

Bilden visar människa, handling och miljöer där aktiviteten är i centrum. Bilden skapar förstärker känslan.

Hemtjänstpersonal och kund. Social samvaro.

En omsorgstagare tillsammans med hemtjänstpersonal. Foto: Annika Bergh

Ungdomar på Kulturhuset Barbacka

Ungdomar på Kulturhuset Barbacka. Foto: Louise Jennfors

Person

En eller flera människor är i centrum. Huvudsakligen porträtt eller gruppbilder. Klädsel och personliga uttryck är viktiga detaljer för att skapa en bild som är intressant för betraktaren.

Tre elever tittar ut genom en koja på en skolgård.

Ungdomar tittar ut från en lekställning på en skolgård i kommunen. Foto: Ulrica Capion

Susanne Brixland, projektledare på Kristianstads kommun

Medarbetare i Kristianstads kommun. Foto: Bravissimo Agency

AI-genererade bilder

Kristianstads kommun använder inte fotorealistiska bilder skapade av AI i vår kommunikation. Vi använder aldrig fotorealistiska bilder som visar tydliga ansikten av människor, eftersom de kan misstas för verkliga personer. Likaså skapar vi inte fotorealistiska bilder av objekt som kräver särskilt hög grad av autenticitet för att vara realistiska, som till exempel bilder för att efterlikna miljöer i våra verksamheter eller andra specifika miljöer.

Illustrationer och animerat

Illustrationer, animerat och symboler används när vi behöver förstärka och förtydliga kommunikationen. Illustrationer följer riktlinjer för färg, form och typsnitt som finns i vår grafiska profil.

Vi använder ikon och pictogramlösningen Fontawesome.

Egna illustrationer för ett projekt

Egna illustrationer för ett projekt eller verksamhet i syfte att skapa igenkänning är ett komplement och ersätter inte Kristianstads kommuns huvudlogotyp.

Du som arbetar i kommunen

Du hittar mer information om bildanvändning på kommunens intranät. Kommunen har upphandlade reklambyråer som kan ta fram illustrationer. Kontakta kommunikatiosfunktionen på kommunledningskontoret om du behöver ta fram illustrationer.


Medborgarcenter hjälper dig

Vi hanterar dina frågor om kommunens verksamheter och du kan besöka oss, ringa oss eller skriva. Oftast får du hjälp direkt, annars lotsar vi ditt ärende rätt.

Stängt Öppnar 21 maj kl 08.00
Hjälpte informationen på sidan dig?