Både när vi kommunicerar ensamt eller tillsammans med andra ska det tydligt synas att kommunen är avsändare. Vi berättar alltid att vi är Kristianstads kommun.

I alla samarbeten ska det vara tydligt att vi är Kristianstads kommun.

Det övergripande målet med kommunens kommunikation är att skapa kännedom om vårt arbete. Enhetlig kommunikation är ett sätt att öka tydligheten för våra målgrupper. Även om vi är olika förvaltningar som verkar inom en rad olika områden, ska det vara tydligt att vi är en kommun, Kristianstads kommun.

Samarbeten

Vid samarbeten med andra myndigheter, organisationer, företag eller ideella föreningar, ska Kristianstads kommuns huvudlogotyp alltid finnas med. Placeringen bestäms utifrån projektets art.

Om kommunen äger och driver projektet

Kommunens logotyp placeras till höger och samarbetspartnernasloggor på ett sekundärt ställe, vanligtvis till vänster om vår logotyp.

 Illustration ur kommunens grafiska profIL

Vid samarbeten där kommunen driver projektet ska kommunens logotyp uppfattas som mer dominant. Placeras ofta till höger.

Om kommunen och samarbetspartners är jämställda

När Kristianstads kommun och samarbetspartners anses finansiera ett projekt lika mycket ses parterna som jämställda. Om Kristianstads kommuns profil användsplaceras vår logotyp till höger, jämställt med övriga. Alla logotyper ska uppfattas som lika stora.

Exempel avsändare. Illustration ur kommunens grafiska profIL

Vid samarbetsprojekt där alla anses jämställda placeras kommunens logotyp till höger.

Särprofiler

Kommunens gymnasieskolor och ett fåtal verksamheter inom kommunens förvaltningar är särprofilerade, vilket betyder att de har en egen grafisk profil. Inga andra verksamheter får ha eller skapa egna grafiska profiler.

Gymnasieskolor

Vår kommunala gymnasieskolor har unika logotyper och egen grafisk identitet.

Särprofiler gymnasieskolor. Illustration ur kommunens grafiska profIl

Kommunens fem gymansieskolor, Wendesgymnasiet, Söderportgymnasiet, Österänggymnasiet, Riksgymnasiet, och C4 Gymnasiet, har egna grafiska profiler.

Kommunala verksamheter

Följande kommunala verksamheter har egen logotyp, märke och grafisk identitet.

Särprofiler övriga. Illustration ur kommunens grafiska profIL

Kulturhuset Barbacka, Kristianstads badrike, Räddningstjänsten, Vattenriket, Hjälpmedelscentrum Östra Skåne och Lantmäterimyndigheten är särprofilerade övriga verksamheter.

Användarhierarkier för särprofiler

Den särprofilerande logotypen ska i största möjliga mån användas tillsammans med logotypen för Kristianstads kommun eller texten "En del av Kristianstads kommun".

Särprofilers hierarki. Illustration ur kommunens grafiska profIL

Till höger visas hur båda logotyperna ska användas. Till vänster visas hur den särprofilerade verksamheten används med texten "En del av Kristianstads kommun".

Medborgarcenter hjälper dig

Vi hanterar dina frågor om kommunens verksamheter och du kan besöka oss, ringa oss eller skriva. Oftast får du hjälp direkt, annars lotsar vi ditt ärende rätt.

Stängt Öppnar kl 08.00
Hjälpte informationen på sidan dig?