Grafisk profil. Illustration ur kommunens grafiska profil.

Den grafiska profilen är viktig för den samlade bilden av kommunen. I ord, bild, färg och form skapar vi en tydlighet för mottagaren. Den grafiska profilen gör oss enhetliga och lär omgivningen att känna igen Kristianstads kommun.

Vi känns igen i ord, bild, färg och form!

  • Illustration ur kommunens grafiska profil.

    Färger

    Kristianstads kommun har sex profilfärger; blå, turkos, grön, gul, orange och varmgrå. De finns i tre styrkor; mörk, mellan och ljus.

  • Kristianstads kommuns logotyp. Illustration ur kommunens grafiska profil.

    Logotyp

    Logotypen är den viktigaste symbolen för Kristianstads kommuns varumärke. Den ska används som avsändare och ska alltid synas tydligt i all kommunikation från Kristianstads kommun.

  • Typsnitt.  Illustration ur kommunens grafiska profl

    Typsnitt

    Typsnitt underlättar för läsaren, skapar tydlighet och igenkänning. Vi använder kommunens bestämda typsnitt i allt material som kommuniceras från oss.

  • Formspråk med färg. Illustration ur kommunens grafiska profil

    Formspråk

    Formspråket bygger på rundade hörn, mönster i bakgrunden, logotypen i en container och lager på lagereffekt.

  • Särprofiler gymnasieskolor. Illustration ur kommunens grafiska profIl

    Avsändare

    Både när vi kommunicerar ensamt eller tillsammans med andra ska det tydligt synas att kommunen är avsändare. Vi berättar alltid att vi är Kristianstads kommun.

  • Tre elever tittar ut genom en koja på en skolgård.

    Bildspråk

    Bilder fångar ögat, skapar känslor och förståelse. Bilder skapar uppmärksamhet och förstärker vårt budskap och hjälper oss att förmedla kommunens värden.

  • Tillämpningar

    Exempel och instruktioner hur den grafiska profilen används för att skapa sammanhållen kommunikation och för att göra Kristianstads kommun tydlig som avsändare.