Kontakta Kristianstads kommun

Eissa Al-Shoocha är en av kommunvägledarna i vårt medborgarcenter.

Välkommen att kontakta oss! När du kontaktar Kristianstads kommun tar medborgarcenter emot och besvarar dina frågor, hanterar ditt ärende direkt eller förmedlar det vidare till rätt person. Medborgarcenter finns i Rådhus Skåne.

Öppettider idag

  • Rådhus Skåne 07.45–16.00
  • Östra kommunhuset 07.30–16.00

Ring till oss

044-13 50 00

Telefontider

Måndag – torsdag: 07.30 - 17.00
Fredag: 07.30 - 16.00

Samtalen till oss spelas in av säkerhetsskäl och kan ibland sparas upp till 24 timmar.

Akuta samtal efter kontorstid

Skriv till oss

Lämna ditt ärende med frågor som rör kommunen till oss via vår e-tjänst. Har du ett akut ärende är det alltid bättre att ringa.

Postadress: Kristianstads kommun, 291 80 Kristianstad

Besök oss

Rådhus Skåne

I Rådhus Skåne finns kommunledningen och huvuddelen av våra förvaltningar, tillsammans med medborgarcenter som hanterar de flesta av dina frågor och tar emot post och ärenden till hela kommunen.

Västra Storgatan 12, Hitta på kartan Länk till annan webbplats.
Leveranser (bud):
Christian IV: s gata 2, 291 32 Kristianstad

Östra kommunhuset

Östra kommunhuset ligger i östra delen av Kristianstad, nära centralsjukhuset CSK. Här finns ett besökscenter för ärenden som rör socialt stöd, vård- och omsorgsfrågor. På Östra kommunhuset finns också kommunarkivet och överförmyndarens kansli.

J A Hedlunds väg 17, Hitta på kartan Länk till annan webbplats.

Anmäl ett fel

Upptäcker du fel på gator, gatubelysning, parkeringsautomater, vatten, avlopp, parker eller lekplatser kan du anmäla dem här.

Synpunkter och klagomål

Lämna gärna förslag, beröm eller klagomål på våra verksamheter. Din synpunkt tas om hand av den ansvariga chefen.

Jag behöver akut hjälp

Beroende på vad din akuta situation är finns det olika verksamheter att kontakta. Läs mer via länken nedan.

Jag vill anmäla matförgiftning

Om du ätit mat och tror att du blivit sjuk av den kan du anmäla en misstänkt matförgiftning här. Om flera personer insjuknat ska du uppmana dem att anmäla själva, så att orsaken ska kunna hittas.

Gör en anmälan

Du kan välja att anmäla anonymt, men för att kunna göra en fullständig utredning är det är en fördel att vi kan kontakta dig. De kontaktuppgifter du lämnar blir behandlade enligt dataskyddsförordningen. För att vi ska kunna göra en bra utredning är det viktigt att anmälan fylls i så noggrant som möjligt.

Blev fler personer sjuka? Uppmana gärna de andra att göra en egen anmälan. Kontakta också din vårdcentral. Det är viktigt att ta prov medan du fortfarande är sjuk, för att kunna hitta orsaken.

Jag är funktionsnedsatt och behöver stöd

Alla ska kunna kontakta oss på Kristianstads kommun. Post- och telestyrelsens (PTS) kostnadsfria telefonitjänster hjälper dig med funktionsnedsättningar, till exempel hörselskada, dövhet, blindhet, talsvårighet och kognitiva funktionshinder att ringa och ta emot telefonsamtal.

Texttelefoni

För dig som vill kommunicera helt eller delvis genom text

Teletal

För dig som behöver stöd under telefonsamtal. En tolk är med dig under hela samtalet och hjälper dig.

Bildtelefoni

En tjänst där personer som använder svenskt teckenspråk och personer som använder svenskt tal kan ringa till varandra.

Jag vill vara anonym

  • Du kan få vara anonym när du kontaktar oss. Då ber vi inte om dina kontaktuppgifter och kan därför inte återkoppla eller komplettera ditt ärende senare.
  • Om du däremot lämnar dina kontaktuppgifter till oss kan du inte begära att få vara anonym i efterhand.

Så här ringer du till oss anonymt

Knappa in #31# innan du slår det nummer du ska ringa till. Då visas inte ditt telefonnummer.

Medborgarcenter hjälper dig

Vi hanterar dina frågor om kommunens verksamheter och du kan besöka oss, ringa oss eller skriva. Oftast får du hjälp direkt, annars lotsar vi ditt ärende rätt.

Stängt Öppnar 22 maj kl 07.45
Hjälpte informationen på sidan dig?