Marknadsföring av Kristianstad – En hållbar och attraktiv destination
Målet med marknadsföringen av Kristianstad är att öka resandet från våra prioriterade marknader och därigenom skapa tillväxt och ökad lönsamhet för besöksnäringen i kommunen.
Vi fokuserar på att attrahera besökare från Tyskland, Danmark och Nederländerna, utöver den svenska marknaden. Vår marknadsföring bygger på tre starka teman som vi vet efterfrågas av våra målgrupper: Natur, Kultur och Mat & Dryck.
Hållbar turism genom året – en central del av vår strategi
Hållbarhet är en grundläggande del av vår marknadsföringsstrategi. Vi följer den regionala strategi som Visit Skåne arbetar med, där vårt fokus är att skapa en hållbar turism genom att sprida besöken över hela året. Genom att minska trycket under högsäsongen och istället uppmuntra till besök året runt, bidrar vi till att minska belastningen på både natur och lokalsamhälle, samtidigt som det skapar en mer hållbar och långsiktig turism samt en bättre ekonomisk balans för våra besöksnäringsföretag.
Trovärdig kommunikation genom samarbete
Vår marknadsstrategi är att vi, för att få en trovärdig kommunikation, samarbetar vi med utvalda kanaler som med sina röster berättar om Kristianstad. På så sätt når vi en bredare publik och skapar engagerande innehåll om vårt område.
Samarbeten för bredare räckvidd
För att maximera vår marknadsföring arbetar vi med olika kanaler:
- Mediesamarbeten: I samarbete med andra aktörer i Skåne genomför vi betalda mediesamarbeten. Dessa ger oss möjlighet att påverka både räckvidd och budskap, samtidigt som vi når garantinivåer för resultat. Innehållet är alltid högkvalitativt och bygger på att innehållsskaparna själva har besökt Kristianstad.
- Mediesamarbeten som är en betald kanal där vi har möjlighet att påverka kvalité och budskap så innehållet blir högkvalitativt och autentiskt.
- Influencersamarbeten: Vi identifierar och bjuder in bloggare och instagrammare vars innehåll och målgrupp matchar vår profil. Urvalet för vilka som vi bjuder hit eller baseras på kvalitet, trovärdighet och relevans.
- PR – och pressresor
PR- och pressarbetet är fortfarande en viktig del i att marknadsföra området. De senaste åren har mediebranschen befunnit sig i en omställningsfas. Det är inte längre bara nationella tryckta dagstidningar och magasin som har bra genomslagskraft utan de digitala kanalerna ökar. Därför har vårt arbete idag allt mer ett digitalt fokus. När vi bjuder in journalister är det till skräddarsydda och individuella program.
- Travel Trade
För att nå ut med produkter på de utländska marknaderna är researrangörsledet en viktig del. Här handlar det om att matcha produkter med researrangörer för att på så sätt få fler säljkanaler för våra besöksnäringsföretag.
- Annonsering och content
När vi har samarbeten av olika slag kompletterar vi ofta dem med inlägg i våra digitala kanaler samt annonsering på Facebook/Instagram för att driva trafik till innehållet i den kanal det finns. Annonseringen riktas då för att nå våra målgrupper baserat på intresse, demografi (ålder, kön) och geografi.
Marknader och målgrupper
Att ha förståelse för olika målgruppers behov och en inblick i de marknader som vi har flest besökare ifrån är en förutsättning för att vi tillsammans ska bygga en attraktiv destination. Läs mer på Visit Skånes webbplats.
Hur kan man arbeta med researrangörsledet?
Skåne har ett brett utbud med stor variation och många möjligheter. Läs mer nedan.
Medborgarcenter hjälper dig
Vi hanterar dina frågor om kommunens verksamheter och du kan besöka oss, ringa oss eller skriva. Oftast får du hjälp direkt, annars lotsar vi ditt ärende rätt.
- Telefon: 044-13 50 00
- Karta: Besök oss Länk till annan webbplats.