- Startsida
- Jobb och företagande
- Jobb och praktik
- Lediga jobb i kommunen
- Visning av tjänst
IT-tekniker
Om arbetsplatsen
Vårt arbete gör skillnad i människors vardag!
Kristianstads kommun har drygt 7 000 medarbetare som gör skillnad i människors vardag, varje dag. Hos oss hittar du medarbetare som brinner för välfärden och vill utveckla idéer till verklighet. Kristianstads kommun erbjuder flera olika karriärvägar så att du kan utvecklas genom hela arbetslivet.
Nu söker vi en engagerad och erfaren IT-tekniker, är det du?
Digitaliseringsavdelningen arbetar med kommunövergripande operativa och strategiska frågor kring digitalisering, omvärldsbevakning, genomförande av IT-projekt samt service och stöd till kommunens förvaltningar i digitala frågor. Även systemförvaltning av kommunövergripande system är en del av verksamheten. Avdelningen har som mål att vara både en operativ samt en strategisk resurs för våra verksamheter med fokus på digitalisering av kommunens alla verksamheter. Vår gemensamma arbetsplats är vid Yllan i Kristianstad.
Välkommen med din ansökan!
I den här rekryteringen har vi tagit ställning till vilka kanaler vi vill använda oss av, därför undanber oss merförsäljning eller kontakt av rekryteringsföretag.
Arbetsuppgifter
Enheten IT support och teknik ansvarar bland annat för kommunens IT-servicedesk, där verksamheterna anmäler cirka 30 000 ärenden per år. Vi svarar på de flesta frågor som rör IT- och telefoni samt hanterar fel och underhåll på plats. Medarbetarna når oss främst via telefon och mejl under kontorstid på vardagar.
Huvudsakliga arbetsuppgifter för tjänsten är IT-support på plats i kommunens alla verksamheter samt att kunna agera 1st och 2nd line-tekniker i vår Servicedesk. Här ges användarstöd, felhantering, kontohantering samt beställningar. Vi arbetar även med underhåll och utveckling av våra tjänster vilket är viktiga arbetsuppgifter för att ge ett bra verksamhetsstöd kopplat mot vår klient- och mobilplattorm i Microsofts manageringssystem.
Arbetet är självständigt men du har stöd av kollegorna då vi jobbar i olika team med ett nära samarbete med övriga tekniker inom avdelningens enheter. Med gemensamma arbetssätt jobbar vi mot samma mål och skapar redundans mellan våra arbetsuppgifter.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har minst YH-/KY-utbildning inom IT-drift/IT-service alternativt annan utbildning eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Högskoleutbildning inom IT-drift/IT-service är meriterande. Vidare har du erfarenhet av arbete inom IT-branschen, i Servicedesk 1st & 2nd-line och/eller som tekniker på plats.
Du som söker har grundläggande kunskaper av Microsoft Active Directory, Azure och Endpoint Manager samt inom TCP/IP i en segmenterad och komplex nätverksmiljö. Naturligtvis hanterar du kringutrustning såsom nätverksskrivare, ljud och bild med projektorer och mediaskärmar ute i verksamheterna. B-körkort för bil med manuell växellåda är ett krav för att enkelt ta dig runt till de olika verksamheterna i kommunen vid behov.
Vi ser det som meriterande om du har djup och bred kunskap inom Windows operativsystem och hårdvara i större Microsoft miljöer med erfarenhet och certifieringar från manageringssystem såsom Microsoft SCCM och Endpoint manager. Har du kunskaper om managering av Mac och/eller PowerShell så är det ett plus.
Eftersom kommunikation och dokumentation ingår i dina arbetsuppgifter krävs att du kan uttrycka dig väl på svenska i både tal och skrift och du har förmåga att dokumentera hantering av ärende och dess lösning så att både kund och tekniker förstår.
För att lyckas i rollen krävs det att du har god pedagogisk förmåga, gott tålamod och att du har förmåga att möta våra kunder och medarbetare på rätt sätt och se deras behov. Du har också förmåga att kunna följa och skapa rutiner samt prioritera och hantera varierande och föränderliga arbetsmoment där tidsfaktorn kan upplevas pressande.
Anställningsvillkor
- Antal tjänster
- 2
- Anställningsform
- Tillsvidareanställning
- Omfattning
- Heltid
- Tillträde
- Vi erbjuder två tillsvidareanställningar med tillträde enligt överenskommelse. Vi kommer löpande kalla till intervju.
- Publicerad
- 2025-02-10
- Ansök senast
- 2025-03-23
Kontaktpersoner
- Bengt StåhlEnhetschefTelefon 044-13 55 16
- Anders RoothVisionTelefon 0728- 85 77 89
- Jimmy NilssonSveriges IngenjörerTelefon 044-13 59 36
Ansökningsinformation
Referensnummer
KLK-2025-11Ansök här
Övrig information
Kommunledningskontoret leder, samordnar, följer upp och utvecklar kommunens verksamhet utifrån en helhetssyn. Här finns verksamheter som ekonomi, HR, IT, medborgarcenter och strategiska frågor samt all gemensam service med lokalvårds-, måltids- och transportverksamheter i förvaltningen. Kommunledningskontorets arbete ska bidra till en positiv utveckling för alla som bor, arbetar, driver företag, studerar eller besöker vår kommun. Kommunstyrelsen ger ramarna och direktiven.
I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.
Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer alternativt lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via medborgarcenter 044-13 50 00.
Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.
Medborgarcenter hjälper dig
Vi hanterar dina frågor om kommunens verksamheter och du kan besöka oss, ringa oss eller skriva. Oftast får du hjälp direkt, annars lotsar vi ditt ärende rätt.
- Telefon: 044-13 50 00
- Karta: Besök oss
Länk till annan webbplats.