Vi lotsar företagarna rätt

Artikeln publicerades 6 november 2024

Ulrika Lundh och MIkael Persson möter en företagare i sin roll som företagslotsar i Kristianstads kommun.

Att starta eller utveckla företag kan vara en utmaning, inte minst att hantera olika tillstånd och kontakter inom kommunen. Då är det bra att ta stöd av kommunens företagslotsar, Ulrika Fasth och Mikael Persson. De vet vägarna, svarar på frågor och samordnar företagens ärenden.

Företagslotsen finns sedan flera år i Kristianstads kommun, en funktion som hjälper till inom kommunens ansvarsområden när ett nytt företag ska startas eller när ett etablerat företag önskar förändringar. Då fungerar lotsarna Ulrika Fasth och Mikael Persson som en brygga mellan kommunens olika avdelningar.

– Vår funktion finns här för att göra det enklare för företagare att få sina frågor besvarade snabbt och hålla ihop deras ärende på vägen genom kommunen, förklarar Mikael Persson.

Ger stöd och hjälp

En företagare kan behöva ha kontakter med många delar av kommunen. Saker som tillstånd, bygglov, tillsyn och kontroll, vatten och avlopp eller brandskydd styrs av olika lagar, har olika ärenderutiner och olika ansvariga personer. Här kan lotsarna vara en riktig genväg.

– Vi samlar alla inblandade i samma rum och diskuterar igenom vem som gör vad i företagets ärende. Sedan kan vi enkelt förklara vad som kommer att hända och ungefärliga tider, vi kan också fånga upp företagarnas följdfrågor, förklarar Ulrika Fasth.

Under sina år som företagslotsar har Ulrika och Mikael sett en stor variation av företagsärenden. Det som först verkar enkelt kan bli komplext. Men saker kan också lösa sig snabbt. Lotsarna har en bred erfarenhet av företagandets villkor och ett stort kontaktnät både inom och utanför kommunen. De delar gärna med sig av sina kunskaper.

Första steget är enkelt

Företagslotsen är enkel att nå. Antingen via kommunens medborgarcenter eller att du skickar in dina frågor. En lots möter gärna företagare ute på plats, för att bättre förstå deras situation.

– Första samtalet till oss är ofta informellt och företagaren behöver inte ha tänkt på allt. Det räcker att ha en idé om vad de behöver hjälp med, säger Mikael Persson.

Medborgarcenter hjälper dig

Vi hanterar dina frågor om kommunens verksamheter och du kan besöka oss, ringa oss eller skriva. Oftast får du hjälp direkt, annars lotsar vi ditt ärende rätt.

Stängt Öppnar 10 feb kl 08.00
Hjälpte informationen på sidan dig?