Samarbete kommun och sjukhus: Biståndshandläggare på akuten
Artikeln publicerades 1 april 2025
.jpg)
Till hösten startar ett nytt och spännande projekt på Centralsjukhuset i Kristianstad (CSK) i samarbete med Kristianstads kommun. Projektet "Biståndshandläggare på akuten" syftar till att optimera vårdflödet på akutmottagningen och förbättra patientupplevelsen genom tidiga stödinsatser och bättre samordning.
Genom att biståndshandläggare blir en del av akuten kan både sjukhuset och kommunen arbeta mer förebyggande. Detta gör det möjligt att identifiera och åtgärda behov av sociala stödinsatser redan vid ankomsten. På så sätt skapas en bättre helhetssyn på patientens behov och insatser kan sättas in snabbare, vilket avlastar både akuten och de kommunala resurserna.
Bakgrund
Projektet bygger på en framgångsrik modell från Karlstads kommun, där en liknande lösning har visat sig effektiv för att minska antalet inskrivningar på slutenvården, återkommande besök och vårdtider. Genom att introducera en biståndshandläggare på akuten hoppas Kristianstads kommun och CSK kunna uppnå liknande positiva effekter.
– Detta projekt är ett viktigt steg mot att förbättra vårdflödet och patientsäkerheten på akutmottagningen. Genom att samarbeta och använda nya metoder hoppas vi kunna arbeta mer förebyggande och sätta in insatser i ett tidigare skede, säger Ariana Karimani, projektledare Kristianstad kommun.
Avgränsningar
Projektet fokuserar inledningsvis på patienter folkbokförda i Kristianstads kommun, som är 18 år och äldre och som söker vård på akutmottagningen på CSK. Biståndshandläggarens roll omfattar inte beslut om korttidsboende eller hantering av ärenden på psykiatriakutmottagningen (PIVA).
Framtid och fortsättning
Projektet drar igång den 1 oktober 2025 och pågår i ett år. Under våren genomförs olika förberedelser av resurser som identifierats i projektplanen. En biståndshandläggare med rätt kompetens och erfarenhet ska rekryteras, men även lokaler, samverkansrutiner och kontaktvägar kommer säkerställas.
Efter projektets avslut och överlämning kommer det nya arbetssättet att vara integrerat i verksamheten. Kontinuerlig uppföljning och feedback från personalen kommer att säkerställa att arbetssättet fungerar effektivt och kontinuerligt förbättras.
– Vi ser fram emot att se de positiva effekterna av detta samarbete och välkomnar feedback och frågor från alla medarbetare, säger Jennie Jönsson, enhetschef på akutmottagningen, CSK.
Projektets syfte och mål
Syftet med projektet är att förbättra vårdkvaliteten och samarbetet mellan kommunen och sjukhuset. Projektet har flera långsiktiga mål, bland annat:
- Minska inskrivningar på slutenvården med 10-20 procent inom 18 månader
- Minska återbesök från patienter som frekvent söker vård med 15 procent
Medborgarcenter hjälper dig
Vi hanterar dina frågor om kommunens verksamheter och du kan besöka oss, ringa oss eller skriva. Oftast får du hjälp direkt, annars lotsar vi ditt ärende rätt.
- Telefon: 044-13 50 00
- Karta: Besök oss
Länk till annan webbplats.