Riksdagsledamöter besökte Berga förskola
Artikeln publicerades 16 april 2025
Med anledning av Berga förskolas framgångsrika arbete med språkstödjare, besökte riksdagsledamöter förskolan för att få inspiration och insikter.
Josefin Malmqvist (M), ledamot i utbildningsutskottet, besökte Berga förskola för att samla in synpunkter inför det fortsatta arbetet med obligatorisk språkförskola.
– Det pågår en utredning som ska föreslå hur språkförskola kan se ut. Vad behövs för stöd nationellt? Vi behöver samla goda exempel och jag har hört så gott om arbetet med språkstödjare som bland annat finns här på Berga förskola, berättade Josefin Malmqvist.
Hon hade fått höra om detta arbete från den tidigare ordföranden i Barn- och utbildningsnämnden, Ludvig Ceimertz (M), som numera är riksdagsledamot. Han var också på plats tillsammans med nuvarande ordförande Monika Åängasköld (M).
På Berga förskola pågår ett projekt inom Framgångsrik undervisning (Fifu) där språkstödjaren Nisren Kanaan fungerar som en bro mellan barnen som pratar både arabiska och svenska.
– Under det här projektet har vi sett stora framsteg hos barnen. Ett barn som tidigare var tyst gör nu sin röst hörd. Vi har också sett vinster i kontakten med föräldrarna. Vi når fram på ett annat sätt och närvaron har ökat, berättar pedagogen Lillemor Bohlin.
– Föräldrarna lär sig också tillsammans med sina barn. Barnen får exempelvis ord att öva på hemma, säger Nisren Kanaan.
Att utöka ordförrådet i tidig ålder är en väsentlig faktor för att lyckas i skolan. Även tidigare har förskolan arbetat med detta, men nu sker det mer målmedvetet och systematiskt.
– Vi har beviljats medel för detta från Skolverket, men det är inte bara medel som behövs utan även en rektor som håller i och håller ut, sätter fokus för pedagogerna och där verksamheten känner ett ägandeskap över processerna, menar förvaltningschef Lina Leyman Nilsson.
– 99 % av våra barn är tvåspråkiga, främst med arabiska som modersmål. Pedagogerna undervisar på både arabiska och svenska samtidigt, där även tecken används för ökad förståelse, berättar rektor Hysnie Ahmeti.
Politikerna fick ta del av en undervisningssituation där barnen arbetade med både känslor och ordförråd. Barnen fick höra en liten historia om en igelkott och en hare, där igelkotten skulle göra den ledsna haren glad. Lillemor berättade på svenska och tecknade, medan Nisren berättade på arabiska och använde handdockor. Sedan kom uppmaningen:
– Ta nu ett instrument och spela hur glädje känns!
Medborgarcenter hjälper dig
Vi hanterar dina frågor om kommunens verksamheter och du kan besöka oss, ringa oss eller skriva. Oftast får du hjälp direkt, annars lotsar vi ditt ärende rätt.
- Telefon: 044-13 50 00
- Karta: Besök oss
Länk till annan webbplats.