Nytt förslag från Barn- och utbildningsnämndens ordförande

Artikeln publicerades 21 januari 2025

Elever och lärare håller händerna runt ett träd på en skolgård.

Före årsskiftet stoppades det förslag till organisation som förvaltningen presenterat för Barn- och utbildningsnämnden. Nämnden önskade bland annat ett större fokus på barn och elever och mer förankring i verksamheten. Nu lämnar ordförande ett nytt förslag till nämnden.

En organisationsförändring behöver vara hållbar i många år och därför krävs en bred förankring i politiska styret. Det fanns olika åsikter om beslutsunderlaget och därmed också om förslaget som krävde ytterligare förankring.

– Majoritetsstyret valde att stoppa förslaget då vi ansåg att det var för lite fokus på barn och elever och vi ansåg också att verksamhetens röster saknades, förklarar Barn- och utbildningsnämndens ordförande Monika Åängasköld (M).

Hon fortsätter:

– En välmående skola och en välfungerande förvaltning är avgörande för våra barn och elevers framtid. Elever och ungdomar som kommer till skolan, mår bra och därigenom når sina utbildningsmål, är det viktigaste målet för mig.

– Trots ett stopp från politiken var det ändå tydligt från deras håll att förändringar av något slag måste till för att öka likvärdigheten samt förbättra måluppfyllelsen för våra barn och elever. Under julhelgerna har ordförande och jag tillsammans arbetat hårt med att hitta den bästa vägen framåt för detta, säger förvaltningschef Lina Leyman Nilsson.

– Jag kommer att föreslå Barn- och utbildningsnämnden att ge förvaltningen uppdrag som består av tre delar, ett första steg att möta de utmaningar som identifierats och som har barn och elever i fokus. Bland annat vill jag att förvaltningen tar fram strategi för utveckling av skickliga lärare och rektorer som kan bidra till högre måluppfyllelse för barn och elever. Högre närvaro och ett ökat välmående är viktiga beståndsdelar i det arbetet, berättar Monika Åängasköld.

Även stödet till rektorer ska ses över:

– Att läraren är den enskilt viktigaste faktorn för att barn och elever ska lyckas, pekar all forskning på. Men den näst viktigaste är rektor, den pedagogiska ledaren, fortsätter hon.

Dialog och kommunikation genomsyrar alla föreslagna uppdrag:

– Uppdragen innefattar att vi har dialog med referensgrupper och representanter från berörda fackliga organisationer under hela processen. Våra medarbetare ska känna sig delaktiga, liksom att den politiska nämnden ska känna sig trygg med de underlag som vi tar fram. Transparens är viktig för såväl trygghet som förtroende, avslutar Lina Leyman Nilsson.

Den 28 januari läggs ordförandes förslag fram till Barn- och utbildningsnämnden.

Medborgarcenter hjälper dig

Vi hanterar dina frågor om kommunens verksamheter och du kan besöka oss, ringa oss eller skriva. Oftast får du hjälp direkt, annars lotsar vi ditt ärende rätt.

Stängt Öppnar 22 maj kl 08.00
Hjälpte informationen på sidan dig?