Nöjdare kunder: Digitala tjänster lyfter bygglovsavdelningen
Artikeln publicerades 30 april 2025

Kristianstads kommuns hantering av byggärenden fortsätter att utvecklas positivt. Enligt Sveriges Kommuner och Regioners senaste mätning av nöjd kundindex (NKI) syns en tydlig förbättring bland företagare som varit i kontakt med kommunen.
Stark förbättring bland företagen
Mätningen visar att i byggärenden där företag haft kontakt med kommunen sker en stadig förbättring. NKI har ökat två år i rad och ligger nu på på 65, vilket placerar Kristianstad i mitten av spannet för "godkänt". Totalt svarade 90 företag på årets undersökning.
Enligt SKR:s Insiktsmätning, som mäter kundnöjdheten efter beslut om lov eller startbesked i attefallsärenden, har företagens nöjdhet stigit från 61,7 (2023) till 64,8 (2024). Detta innebär en stabil återhämtning till nivåerna före pandemin och den högkonjunktur i byggsektorn som tidigare pressade verksamheten.
Högre betyg från privatpersoner
Privatpersoner ger ännu bättre omdömen. Bland cirka 400 byggärenden som hanterades under 2024 hamnar NKI på 71 – ett betyg som klassas som "högt". 2023 låg betyget till och med något högre, på 72. Den höga nöjdheten bland privatpersoner speglar ett fortsatt förtroende för kommunens hantering av byggärenden.
Bemötande och digitala tjänster får mest beröm
Kommunens bemötande är det som får mest beröm i mätningarna. De tre områden som sticker ut särskilt är kommunens attityd, det totala bemötandet och möjligheten att använda digitala tjänster. Satsningen på att utveckla de digitala verktygen har varit prioriterad och ger nu tydligt positivt utslag i resultaten.
– Vi ser att digitaliseringen av våra tjänster verkligen gör skillnad för både privatpersoner och företag. Kortare handläggningstider och bättre bemötande är något vi arbetat systematiskt med och det är glädjande att se resultat, säger Marie-Louise Gustafsson, avdelningschef för bygglov.
Utmaningar kring tydlighet och rättssäkerhet
Trots de positiva resultaten visar mätningen att området rättssäkerhet har backat något. Den främsta orsaken bedöms vara svårigheten att ge tydliga besked i en miljö där lagar och regler förändras snabbt.
Om mätningen
Mätningen av hur nöjda företagare är med kommunernas service har genomförts sedan 2010.
Undersökningen görs bland företag som har haft ärenden hos kommunen.
Resultaten graderas så här
Mycket högt är 80 eller högre, högt är 70-79, godkänt 62-69, lågt 50-61 och mycket lågt 49 eller lägre.
Medborgarcenter hjälper dig
Vi hanterar dina frågor om kommunens verksamheter och du kan besöka oss, ringa oss eller skriva. Oftast får du hjälp direkt, annars lotsar vi ditt ärende rätt.
- Telefon: 044-13 50 00
- Karta: Besök oss
Länk till annan webbplats.