Kristianstad bäst på kommunal kundservice

Artikeln publicerades 12 februari 2025

För fjärde året i rad placerar sig medborgarcenter i Kristianstads kommun på första plats enligt våra medborgare och näringslivet.

–Att vi vinner för fjärde gången är ett kvitto på att vi har en engagerad och kunnig personal som verkligen sätter medborgaren och vårt näringsliv i fokus, säger Anders Sandin, enhetschef medborgarcenter.

Omkring 106 000 ärenden tas emot varje år. Medborgarcenter är oftast medborgarnas första kontakt med kommunen och fungerar som en naturlig ingång för att hantera ärenden. Huvuddelen av alla ärenden som kommer in löser de själva och resterande skickar de vidare till rätt del av kommunen.

Idag är den vanligaste kontaktvägen via telefon, men du kan också komma i kontakt med kommunen via epost eller genom att besöka dem i Rådhus Skåne eller Östra kommunhuset.

–Vi arbetar ständigt med att utveckla vår service och förenkla kontakten mellan invånare och kommunen. Den här utmärkelsen visar att vi gör rätt saker, säger Anders.

Undersökningsföretaget Brilliant Future har samlat in 2,3 miljoner svar från kundundersökningar, som ligger till grund för årets resultat. Nu siktar medborgarcenter på att kunna ta hem titeln även nästa år, vilket skulle innebära ett femårsjubileum.

–Vi är stolta över att vår modell fungerar så bra. Men vi nöjer oss inte, vi vill fortsätta utvecklas och leverera den bästa servicen till Kristianstads invånare, säger Anders.

Om medborgarcenter:

  • Hanterar 106 000 ärenden till kommunen på ett år, varav 60 000 via telefon
  • Löser drygt 70 procent av alla inkomna ärenden direkt
  • Bäst i Sverige på kommunal kundservice fyra år i rad

Medborgarcenter hjälper dig

Vi hanterar dina frågor om kommunens verksamheter och du kan besöka oss, ringa oss eller skriva. Oftast får du hjälp direkt, annars lotsar vi ditt ärende rätt.

Stängt Öppnar 21 maj kl 08.00
Hjälpte informationen på sidan dig?