Kommunal personlig assistans utreds
Artikeln publicerades 16 december 2024

Omsorgsnämnden har gett omsorgsförvaltningen i uppdrag att utreda en eventuell upphandling av den personliga assistans som idag utförs av kommunens medarbetare. Målet är att säkerställa hållbara arbetssätt inom funktionsstöd.
Under flera år har vi haft en negativ kostnadsutveckling inom den personliga assistansen i kommunal regi. 2023 innebar det att vi överskred budgeten med 11 miljoner. Den nuvarande situationen är således inte hållbar.
Samtidigt ser förvaltningen att andra kommuner rapporterar flera fördelar med att låta privata aktörer sköta personlig assistans. De nämner högre kvalitet för kunderna, bättre möjligheter till kompetensutveckling och en ökad samhörighet för personalen. Redan idag har 88 procent av Kristianstads kunder valt privata assistansutförare.
Påverkar vissa kunder
Om en förändring beslutas påverkar det bara dig som idag har personlig assistans som utförs av kommunens personal. Om du redan har valt en privat utförare påverkas du inte.
Beslut i februari
Omsorgsförvaltningens utredning ska leda till ett förslag till beslut som presenteras för omsorgsnämnden i februari 2024. Under utredningen analyseras hur en förändring skulle påverka både kunder och de medarbetare som idag arbetar med kommunens personliga assistans. Om omsorgsnämnden beslutar att gå vidare med en upphandling, kan en förändring ske tidigast hösten 2025.
Medborgarcenter hjälper dig
Vi hanterar dina frågor om kommunens verksamheter och du kan besöka oss, ringa oss eller skriva. Oftast får du hjälp direkt, annars lotsar vi ditt ärende rätt.
- Telefon: 044-13 50 00
- Karta: Besök oss
Länk till annan webbplats.