Högsta betyg för kommunens livsmedelshantering
Artikeln publicerades 5 maj 2025

Kristianstads kommuns hantering av livsmedelsärenden får fortsatt mycket höga betyg från företagen. Enligt Sveriges Kommuner och Regioners senaste NKI-mätning placerar sig Kristianstad återigen i den högsta betygskategorin "mycket högt", vilket nu är tredje året i rad.
Företagen berömmer bemötandet
Kommunens bemötande rankas särskilt högt av de 104 företag som deltagit i undersökningen. Även kommunens positiva attityd i kontakter och möten lyfts fram som en framgångsfaktor.
– Vi strävar efter att vara tydliga, hålla det vi lovar och vara lätta att ha att göra med. Det är roligt att företagen märker det och uppskattar det, säger Peter Osgyani, chef för miljö- och hälsoskyddsavdelningen.
Håller överenskomna tidsramar
En annan framgångsfaktor är tydligheten i överenskomna tidsramar samt den positiva och lösningsorienterade attityden från handläggarna. Att bibehålla denna höga nivå över tid visar på ett medvetet och systematiskt arbete med serviceutveckling, något som direkt bidrar till ett bättre företagsklimat i kommunen.
Om mätningen
Mätningen av hur nöjda företagare med kommunernas service har genomförts sedan 2010.
Undersökningen görs bland företag som har haft ärenden hos kommunen.
Resultaten graderas så här
Mycket högt är 80 eller högre, högt är 70-79, godkänt 62-69, lågt 50-61 och mycket lågt 49 eller lägre.
Medborgarcenter hjälper dig
Vi hanterar dina frågor om kommunens verksamheter och du kan besöka oss, ringa oss eller skriva. Oftast får du hjälp direkt, annars lotsar vi ditt ärende rätt.
- Telefon: 044-13 50 00
- Karta: Besök oss
Länk till annan webbplats.