Från kontakt till klartecken – därför får miljöhanteringen toppbetyg

Artikeln publicerades 13 maj 2025

Miljöinspektör på företagsbesök

Företag som haft ärenden kopplade till miljöfrågor hos Kristianstads kommun är fortsatt mycket nöjda. Enligt SKR:s årliga undersökning når kommunen återigen betyget ”mycket högt” för sin hantering.

Höga omdömen för bemötande och engagemang

Kommunens attityd och bemötande får genomgående höga betyg, och företagen uppskattar handläggarnas engagemang i sina ärenden.

Mätningarna visar att Kristianstads miljöarbete håller en tydlig och hög kvalitet varje år. De senaste två åren har betygen placerat sig i den högsta kategorin, ”mycket högt”.

– Ett öppet bemötande och en god tillgänglighet är grunden i vårt arbete med företagen. Resultaten visar att vi är på rätt väg, men vi fortsätter arbeta för att utveckla dialogen ännu mer, säger Peter Osgyani, avdelningschef för miljö- och hälsoskydd.

Fokus på service och tillgänglighet

Genom att arbeta med tydlig kommunikation och god tillgänglighet för företag, fortsätter kommunen att stärka sin roll som en aktiv partner i miljöfrågor. Över 80 % av företagen som varit i kontakt med Kristianstads kommun uppger att de är nöjda med hanteringen av sina ärenden, vilket understryker vikten av lyhördhet och en öppen dialog.

Särskilt högt betyg får kommunens bemötande. Hela 89 procent av företagen är nöjda med attityden från handläggarna – det högsta resultatet hittills.

Om mätningen

Mätningen av hur nöjda företagare är med kommunernas service har genomförts sedan 2010.
Undersökningen görs bland företag som har haft ärenden hos kommunen.

Resultaten graderas så här

Mycket högt är 80 eller högre, högt är 70-79, godkänt 62-69, lågt 50-61 och mycket lågt 49 eller lägre.


Medborgarcenter hjälper dig

Vi hanterar dina frågor om kommunens verksamheter och du kan besöka oss, ringa oss eller skriva. Oftast får du hjälp direkt, annars lotsar vi ditt ärende rätt.

Stängt Öppnar kl 08.00
Hjälpte informationen på sidan dig?