Företagen ger toppbetyg – serveringsärenden allt smidigare

Artikeln publicerades 8 maj 2025

Kristianstads kommuns hantering av ärenden kopplade till servering får högre betyg än tidigare, enligt årets NKI-undersökning från SKR. Resultaten visar en tydlig förbättring och närmar sig nu kategorin "mycket högt".

Nära kategorin "mycket högt"

Betygsökningen från förra året är nästan sju procent; från 74 till 79. Kristianstads kommun närmar sig därmed nivåerna för "mycket högt" betyg.

Företagen ger särskilt höga betyg för möjligheten att få kontakt med rätt person, och för kommunens kunskap om ärendena. Denna tillgänglighet och kompetens har varit viktiga framgångsfaktorer.

– Serveringstillstånd ska inte kännas som ett hinder. Vårt mål har varit att göra processen snabb, tydlig och stöttande, särskilt för nya företagare. Att vi får höga betyg på tillgänglighet och bemötande visar att vi är på rätt väg, säger Peter Osgyani, avdelningschef för miljö- och hälsoskydd.

Viktig roll för tydlig kommunikation

En annan viktig aspekt som lyfts fram i undersökningen är kommunens tydliga och strukturerade rådgivning. Den förbättrade kommunikationen har bidragit till ökad trygghet för serveringsverksamheter, vilket uppskattas av företagen.

Kristianstads kommun arbetar fortsatt systematiskt med att höja kvalitén i sin service och stärka dialogen med företagen. Resultaten från undersökningen visar att insatserna ger effekt och skapar bättre förutsättningar för företagen i kommunen.

 

Om mätningen

Mätningen av hur nöjda företagare är med kommunernas service har genomförts sedan 2010.
Undersökningen görs bland företag som har haft ärenden hos kommunen.

Resultaten graderas så här

Mycket högt är 80 eller högre, högt är 70-79, godkänt 62-69, lågt 50-61 och mycket lågt 49 eller lägre.

Medborgarcenter hjälper dig

Vi hanterar dina frågor om kommunens verksamheter och du kan besöka oss, ringa oss eller skriva. Oftast får du hjälp direkt, annars lotsar vi ditt ärende rätt.

Stängt Öppnar kl 08.00
Hjälpte informationen på sidan dig?