Elever på Tollarps skola vill ha en kuligare skolgård

Artikeln publicerades 8 april 2025

Elever från Tollarps mellanstadium uppvaktar Barn- och utbildningsnämndens ordförande Monika Åängasköld.

Mellanstadieeleverna på Tollarps skola uppvaktade Barn- och utbildningsnämndens ordförande, Monika Åängasköld (M). Anledningen – de har tröttnat på sin eftersatta skolgård.

Efter klassråd och elevråd beslöt sig ett par elever att skriva till Barn- och utbildningsnämndens ordförande i hopp om att få extra medel för att göra sin skolgård kuligare.

- Vi har lärt oss spela Gaga Ball, men vi saknar en ruta för detta, berättar Björn Anderberg, en av eleverna.

I veckan tog Monika Åängsköld emot eleverna för att lyssna in elevernas önskemål.

- I ett par år har vi äskat investeringsmedel till skolan för att förbättra skolgården och inte fått detta. Därför ville eleverna vända sig till de som har ytterst ansvar för budgeten, politiken, förklarar rektor Isabelle Harrison.

Önskemålen är flera: en basketplan, mer grönområden, en klätterställning för äldre elever och soptunnor på skolgården.

Alla är överens om att det behövs mer att göra på rasterna, särskilt för de äldre nu när mobilförbud är infört.

- Om man aktiveras på rasterna blir det mindre stim på lektionerna och lärarna slipper höja tonen, menar Alvin Nilsson.

Chassan Kaliea fyller i:

- Det skulle bli mindre bråk på rasterna och genom nya aktiviteter kan man få nya vänner.

De är också överens om mycket som redan är bra på skolan:

- Vi har tillräcklig tid för rast. Vi har bra lärare och tillräckligt många bra lärare och undervisningen är rättvis och likvärdig. Och maten är god.

Monika Åängasköld:

- Jag kan inte lova allt som står på er lista, men ni har väckt min nyfikenhet och jag vill gärna komma och besöka skolan.

Medborgarcenter hjälper dig

Vi hanterar dina frågor om kommunens verksamheter och du kan besöka oss, ringa oss eller skriva. Oftast får du hjälp direkt, annars lotsar vi ditt ärende rätt.

Stängt Öppnar 22 apr kl 08.00
Hjälpte informationen på sidan dig?