Bygglovsavdelningens rådgivning får toppbetyg i ny undersökning
Artikeln publicerades 19 maj 2025

Kommunens bygglovsavdelning har infört löpande kundnöjdhetsmätningar för sina rådgivningstjänster via telefon och e-post och för de samråd och platsbesök som genomförs under byggnationsprocessen. Redan under årets första kvartal visar resultaten på mycket höga betyg. Nöjdhetsindex för telefonsamtal ligger till exempel på hela 98,8.
Starkt resultat för telefonsamtal och e-post
Den generella nöjdheten för rådgivning via e-post landade på index 85 av 100, vilket indikerar ett gott betyg. För telefonsamtal var nöjdheten ännu högre med imponerande 98,8 – ett resultat som understryker avdelningens tillgänglighet och goda bemötande.
–Vårt mål är att bygglovsprocessen ska upplevas smidigare och de första stegen med rådgivning som ger trygga och tydliga förutsättningar inför en bygglovsansökan är en viktig del av det. Resultatet vi ser nu motiverar oss verkligen att fortsätta utvecklas och stärka servicen ytterligare, säger Marie-Louise Gustafsson, avdelningschef för bygglov.
Samråd och platsbesök uppskattas
Även vid samråd och platsbesök under byggnationen är nöjdheten hög. Under första kvartalet landade betyget på 95,5, med extra höga omdömen för hur snabbt det gick att få tid för besöket (index 97,7). Områden som Enkelhet och Tydlighet ligger något lägre men håller sig fortfarande på mycket höga nivåer, med ett index på 93,2.

Medborgarcenter hjälper dig
Vi hanterar dina frågor om kommunens verksamheter och du kan besöka oss, ringa oss eller skriva. Oftast får du hjälp direkt, annars lotsar vi ditt ärende rätt.
- Telefon: 044-13 50 00
- Karta: Besök oss
Länk till annan webbplats.