Åtgärder efter rapporterade brister på boende
Artikeln publicerades 14 april 2026
Medarbetare lade märke till olämpligt bemötande och integritetskränkande agerande gentemot kunder på ett boende och rapporterade händelsen enligt lex Sarah. Nu pågår en utredning som ska leda till åtgärder för att säkerställa trygghet, respektfullt bemötande och god omsorg.
Uppgifterna i avvikelserapporten handlar om kommentarer och ageranden som kan ha orsakat obehag samt om ett olämpligt samtal som ska ha förts när andra boende kunde höra.
På samma boende har medarbetare även rapporterat om skador på en kunds armar, där det är oklart hur skadorna har uppstått.
Interna utredningar enligt lex Sarah görs för båda avvikelser och anmälningar har skickats in till Inspektionen för vård och omsorg, IVO.
Åtgärder vidtas
Samtal har förts med den berörda personalen och medarbetargruppen.
– Det som har framkommit är mycket allvarligt och inget vi accepterar. Trygghet och respekt ska prägla omsorgen varje dag. Att händelserna rapporterades är viktigt och visar att medarbetare tar ansvar och använder våra rutiner för avvikelser och lex Sarah. Nu fokuserar vi på att utreda, förstå vad som hänt och varför, vidta åtgärder och stärka arbetssätt så att det här inte kan hända igen, säger Pernilla Åkesson, verksamhetschef för funktionsstöd på omsorgsförvaltningen.
Medborgarcenter hjälper dig
Vi hanterar dina frågor om kommunens verksamheter och du kan besöka oss, ringa oss eller skriva. Oftast får du hjälp direkt, annars lotsar vi ditt ärende rätt.
- Telefon: 044-13 50 00
- Karta: Besök oss Länk till annan webbplats.