Lättläst: Vård- och omsorgsboende

Ett vård- och omsorgsboende är bostad för dig som behöver mycket hjälp.

Har du svårt att klara av att bo hemma
kan du kanske få flytta
till ett vård- och omsorgsboende.

Ett vård- och omsorgsboende
är för dig som har stort behov av vård
och behöver mycket hjälp.

Ett vård- och omsorgsboende
är ett stort hus med många lägenheter.
Det finns också en matsal
och ett vardagsrum.

På vård- och omsorgsboende
bor du i en egen lägenhet.
Det är oftast ett rum.
Du har även ett badrum med dusch och toalett.

På ett vård- och omsorgsboende
finns det alltid personal.
Personalen jobbar dag, kväll och natt.

Om du vill söka vård- och omsorgsboende
ska du prata med en biståndshandläggare.
Ring till kommunens medborgarcenter
på telefonnummer 044-13 50 00.
Säg att du vill prata med en biståndshandläggare.
Tala om var du bor och hur gammal du är.
Medborgarcenter kopplar dig till rätt person. 

Du betalar en avgift för boendet.  
Avgiften beror på hur mycket pengar du har.
I avgiften ingår hyra, mat,
hjälp och viss sjukvård.

Tillbaka

Report errors on page

For other questions to the municipality, please use this form.

* Mandatory if you want a reply

What you send to the municipality becomes common record.