Lättläst: Information om Kristianstads kommun

Kristianstad är en kommun i nordöstra delen av landskapet Skåne.

Staden Kristianstad ligger i landskapet Skåne.
Här bor ungefär 40 tusen personer.
Kommunen är mer än bara staden Kristianstad.
Det är ett stort område där det finns många andra orter,
till exempel Åhus, Tollarp, Degeberga och Fjälkinge.
I hela kommunen bor det 85 tusen personer.

Den danske kungen Christian den fjärde
grundade staden Kristianstad år 1614.
Kungens vapensköld kallas för C4-märket.
Det är en symbol för Kristianstad.

Staden Kristianstad ligger mitt i vattenriket.
Här finns naturum.
Det är ett hus som du kan besöka.
Där du kan lära dig mer om
olika fåglar, fiskar och växter
som finns i naturen runt Kristianstad.

  • Report errors on page

    For other questions to the municipality, please use this form.

    * Mandatory if you want a reply

    What you send to the municipality becomes common record.